HOTEL PLAN wat ons bezig houdt ken rekening houdende met de voorwaarden genoemd in de bij het enquêteformulier gevoegde circulaire het overgaan tot het verkopen van vakantiereizen positief beoordeelde. De Centrale Bank heeft daarna een studie over reisbemiddeling gemaakt, welke werd voorgelegd aan een Commissie Reisbemiddeling. In deze com missie hadden zitting drie directeuren van banken die ervaring hadden met reisbemiddeling, terwijl daarnaast drie medewerkers van de Centrale Bank in deze commissie zaten. De commissie kwam voor de eerste maal bijeen op 23 mei jl. en was van oordeel dat besprekingen moesten worden geopend met een touroperator teneinde te komen tot concrete uitvoeringsmaat regelen. Eén van de belangrijkste vragen bij het verkennen van het terrein van de reisbemiddeling was: op welke touroperator moet de keuze vallen? Na uitvoerig beraad kwam de commissie tot de conclusie dat aan Hotelplan Internationale Reis organisatie N.V. de voorkeur moest worden ge geven. INTfRNATIONAlt Rf ISORGANISATIt Deze keuze kan worden gemotiveerd door erop te wijzen dat Hotelplan als internationale reisorga nisatie niet alleen uitgebreide mogelijkheden biedt, maar dat tevens haar programma volledig is, door dat zij zowel vlieg-, boot-, trein-, als autoreizen in haar pakket heeft opgenomen. Bij besprekingen met Hotelplan werd uitvoerig ingegaan op het scala van onderwerpen dat de revue moest passeren. Wij zullen hier niet ingaan op de technische kanten van deze onderwerpen, maar willen wel nader ingaan op de opleidingsaspecten. Het is zonder meer duidelijk, dat het verkopen van va kantiereizen alleen dan verantwoord is wanneer het personeel dat hiermede is belast, ter zake des kundig is. Teneinde aan deze voorwaarde te voldoen, is met Hotelplan afgesproken dat speciale opleidings cursussen zullen worden gegeven. Dat deze cur sussen in nauwe samenwerking met Hotelplan zullen plaatsvinden, mag voor zich zelf spreken. Daarnaast zal deze opleiding, alsmede de bege leiding en de voorlichting berusten bij een drietal medewerkers van de Centrale Bank die mede voor dit doel zijn aangetrokken. De aangesloten banken zijn reeds op de hoogte gebracht van de technische aspecten van de ver koop van vakantiereizen, zodat deze hier niet wor den besproken. Wel willen wij nadrukkelijk erop wijzen dat aan het ,,ja" tegen het verkopen van vakantiereizen onlosmakelijk is verbonden het ja zeggen tegen de deskundigheid welke bij deze ac tiviteiten aan de dag moet treden. Wij bedoelen te stellen, dat de vakantie voor nagenoeg iedereen een kostbaar goed is. Tot iedere prijs moet wor den voorkomen dat cliënten niet voldoende of on juist zijn ingelicht over de reiswijze, vakantie streek, hotel enz. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk alle klachten te elimineren. Voor een deel kunnen klachten on gegrond zijn. Wel is het echter zaak klachten te vermijden die voortspruiten uit een onjuiste voor lichting. Wij weten dat het cursusmateriaal van Hotelplan van een uitmuntende kwaliteit is. Dit is echter maar één zijde van de medaille. De pendant hiervan bestaat uit een goede dosis enthousiasme, studiezin en studie-ervaring van de personeelsleden die belast gaan worden met de nieuwe activiteit. Indien deze factoren aanwezig zijn, zal het ongetwijfeld zo zijn, dat de cliënten na hun vakantie aan de balie verschijnen en zullen zeggen: ,,De Raiffeisenbank was goed voor mijn vakantie". Met de wens dat deze zin veel gehoord mag worden, vertrouwen wij dat deze nieuwe loot aan de stam van de dienstverlening een voorspoedige groei mag hebben. 426

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 8