60 YEARS OF CREDIT UNION SERVICE IN THE USA. wat anderen schrijven 70 landen 51.000 credit unions en circa 27.000 daar mee verbonden verenigingen. Het totaal aan be sparingen werd op 16 miljard dollar begroot, het bedrag aan leningen op ruim 14 miljard dollar. In de Latijns-Amerikaanse landen wordt de CUNA in de meeste gevallen gesteund door de Amerikaanse organisatie voor hulpprogramma's, de A.I.D. Ook in Korea stelt de CUNA haar dien sten en know how op het gebied van kredietver lening ter beschikking van de A.I.D. ALPHONSE DESJARDINS EDWARD A FIIENE Als belangrijkste ontwikkelingen in het afge lopen jaar worden gesignaleerd de wet ter be scherming van de kleine kredietnemer in de Ver enigde Staten, de Afrikaanse conferentie over sparen en kredietverlening en de wijziging in de Canadese landbouwkredietwetgeving waardoor credit unions en ,,caisses populaires" in dat land toegelaten worden tot het landbouwkrediet. Ook de internationale credit unionbeweging is aan veranderingen onderhevig. Krachtens een in mei jl. aangenomen voorstel zal er een wereldraad van credit unions ontstaan als overkoepelend or gaan van in te stellen nationale federaties. Banken zijn thans niet langer instellingen die alleen gelden in deposito aannemen en kredieten verschaffen. Zij zullen ernaar moeten streven hun cliënten de particuliere personen nog meer dan de bedrijven aan zich te binden aldus dr. Penz- kofer in de Volkswirt van 29 augustus. Bij het maken van reclame is het voor de banken moeilijk een opsomming van hun diensten te geven. De ban ken zullen zich ertoe moeten beperken een schets te geven van de voordelen welke bankdiensten mee brengen. Men zal niet het spaarbankboekje en het consumptieve krediet moeten aanbevelen, maar propaganda moeten maken voor goede oudedag- voorzieningen of voor bepaalde statussymbolen. In de praktijk hangt de kwaliteit van het aange boden produkt in sterke mate van die van de adviesgeving af. Bij het bankbeleid domineert nog altijd het zekerheidsaspect, terwijl bankdirecteuren minder goed vertrouwd zijn met winstplanning, budgetcontrole, zaken welke in de industrie ge meengoed zijn. Slechts wanneer de directeuren van banken op basis van deze technieken over schakelen op gerichte afzetpolitiek, oriëntatie op de cliënt en middellange winstplanning kan een marketing-afdeling succesvol werken. Bij het nieuwe beleid dient men zich af te vragen tot welke cliënten de bank zich wendt en wat deze cliënten van de bank verwachten. Alternatieven zijn een optimaal vestigingsnet (dus kwantitatief) of een volledig dienstenpakket (kwalitatief). Bij de vestigingen ziet men een gro tere verscheidenheid ontstaan tussen betaalkan- toren en bijkantoren met volledige service. Ook is er de vraag: wil men gecentraliseerd of gedecentraliseerd te werk gaan. Dient men zijn cliënten zelf te bezoeken, kan men bedrijfsvreemde instellingen bij de afzet van zijn diensten inscha kelen. Bij het afzetinstrumentarium behoren ook ruimere tijden van dienstverlening. Als voorbeeld noemt de schrijver de telefoondienst van de Dresdner Bank welke in werking treedt na loketsluiting. Naast financiële dienstverlening de schrijver spreekt hier over ,,Finanzierungskaufhaus" treden algemene adviesgeving op economisch en juri disch terrein op de voorgrond. Amerikaanse ban ken bieden de cliënten een ruime adviesgeving. Verzorging van boekhouding en loonafrekening door de banken is reeds lang een vanzelfsprekende bankservice. Ook belastingadviezen en hulp van een advocaat vormen onderdeel van het diensten pakket. Zodra echter alle banken deze diensten 464

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 46