ONGESCHOOLD UITVOEREND PERSONEEL Satisfiers Dissatisfiers Factoren welke leiden tot plezier in het werk Factoren welke plezier kunnen verhinderen het eigen produkt kunnen zien de mogelijkheid het eigen werk te controleren vrijheid tot enige eigen planning in de werkwijze het alleen of met anderen maken van een afgerond produkt instabiliteit van de beloning onduidelijkheid en onzekerheid op het gebied van sociale voorzieningen de afhankelijkheid in de beloning van factoren als storingen in de produktie, werkwisseling en slecht materiaal voortdurend op de vingers gekeken worden door de chef Bij de dissatisfiers spreken de Amerikaanse om standigheden. Maar ook hier zien we weer, dat de factoren welke bij de werkers in een positieve in stelling tegenover het werk resulteren, sterk samen hangen met het werk zelf. SLOTOVERWEGING Het leiderschap vertoont een ontwikkeling van het alleenheersersschap naar een dienstverlenings- taak aan de groep. Dit betekent in de bedrijfssituatie onder meer dat: U zoveel voorlichting aan een groep moet geven, dat zij een situatie precies zo kan be oordelen als u zelf. U uw medewerkers helpt, door hen te laten inzien, waarom kostenbesparing een noodzaak is voor hen en voor de onderneming. De groepsleden moeten worden aangemoedigd om nieuwe ideeën over het werk te ontwikke len en naar voren te brengen. Zoek naar me thoden om zelfs de kleinste en vaagste naar voren gebrachte idee in de praktijk te toetsen en te bespreken. Geregeld verslag dient te worden uitgebracht over de voortgang van de groep. De nadruk erop dient te worden gelegd, dat goede resultaten de uitkomst zijn van het ge zamenlijk handelen en niet van de eigen genia liteit. 459

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 41