MENSEN VAN MIDDELBAAR EN HOGER NIVEAU leiderschap wat doen we al niet om andere mensen een gunstige indruk van onszelf mee te geven. Soms is het zo, dat we onze persoonlijkheid geweld aan doen om de achting van anderen te verwerven. De keerzijde is, dat wanneer eer en achting verdwenen zijn, dit een motief tot zelfmoord kan zijn. Het hari-kiri van de Japanners is een sprekend voorbeeld. We willen werk doen waar we van houden Elk mens wil zichzelf waar maken in zijn werk. We willen werk verrichten overeenkomstig ons ontwikkelingsniveau. Veel mensen, die in hun werk geen bevrediging vinden, houden er allerlei hobbies op na waar in ze zich kunnen uitleven in hun vrije tijd. De drang tot creativiteit wordt belangrijker naarmate de voorgaande genoemde behoeften vervuld zijn. FACTOREN VOOR DE WERKSTRUCTUUR Het centrale thema van de arbeidsbereidheid draait om de relatie! Instelling tegenover het werk t.o.v. de produktiviteit en het moreel van de mede werkers. In Amerika is er door de heren Herzberg, Maus- ser en Snyderman een uitvoerig onderzoek ver richt naar de factoren, welke de instelling van de werkers beïnvloeden. De resultaten van dit onder zoek zijn neergelegd in het belangwekkend boek: The motivation to work. Enkele hoogtepunten uit het onderzoek zijn het vaststellen van: a. de factoren, welke tot plezier in het werk leiden en b. de factoren, welke plezier in het werk in de weg kunnen staan. Bij de beoordeling van de tabellen moeten we de Amerikaanse omstandigheden in ogenschouw nemen. Als eerste groep nemen we hoger personeel. De onderstaande tabel heeft betrekking op de arbeids beleving volgens de twee genoemde factoren. Satisfiers Dissatisfiers Factoren welke leiden tot plezier in het werk Factoren welke dit plezier kunnen verhinderen prestaties kunnen leveren erkend worden mogelijkheid creatief te zijn in het eigen werk verantwoordelijkheid dragen promotiekansen de arbeidsomstandigheden de financiële beloning de onderlinge verhoudingen het beleid en de leiding in het bedrijf De satisfiers houden direct verband met het werk zelf, terwijl de dissatisfiers eigenlijk het raam, de bedding vormen waarbinnen het werk moet plaatsvinden. Volgens de onderzoekers kunnen de satisfiers het plezier in het werk vergroten of verminderen; toch leidt afwezigheid ervan zelden tot ontevredenheid. Het omgekeerde is het geval met de dissatisfiers. Ze hebben zelden invloed op de mate van tevredenheid, maar wekken zeer ge makkelijk een negatieve houding op ten opzichte van het werk zelf. De factoren welke tot tevredenheid in het werk leiden, zijn voor elk niveau verschillend. Dit zien we wanneer de volgende tabel voor ongeschoold uitvoerend personeel wordt vergeleken met de bovenstaande. 458

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 40