Aan directeuren en cursisten wordt een toelichting gegeven op het leerplan
elkaar te discussiëren over de wijze waarop deze
praktijkdagen voor de cursisten het grootste nut
zullen kunnen opleveren. De inleiding die de heer
Jurling hield was daarop afgestemd en had dan
ook als titel ,,de betekenis van de stage in het
leerproces". In deze puntig gestelde voordracht
kwam duidelijk uit hoeveel aspecten er aan het tot
stand brengen van een leerproces zijn verbonden.
Het is niet maar zo een stukje kennis overdragen.
De inleider begon zelfs met te zeggen, dat nie
mand een ander iets kan leren. Uit het verloop van
zijn betoog bleek duidelijk dat in de leerling zelf
het proces op gang dient te komen en dat het
daarvoor noodzakelijk is de cursisten en waar
lijk zij niet alleen te activeren en dat er eerst
van een leerproces kan worden gesproken, wan
neer de aangeboden leerstof en de geïnteres
seerde leerling elkaar ontmoeten. Eerst dan wordt
het behandelde geïntegreerd en zal er een ver
nieuwingsproces in de leerling plaatsvinden. Met
grote aandacht werd deze boeiende voordracht
aangehoord en de levendige discussie, welke er op
volgde, bewees wel, dat de directeuren van plan
zijn hun taak als begeleider bijzonder serieus op
te nemen.
KENNISMAKING DIRECTEUREN EN CURSISTEN
Na de lunchpauze werden de directeuren in de
gelegenheid gesteld met de cursisten kennis te
maken in het oude maar wel vertrouwde
leslokaal. Daar werd een toelichting gegeven op
het gehele leerplan van de cursus en werden de
onderdelen daarvan nader toegelicht. Uit het ge
animeerde gesprek daarna kon worden opgemaakt,
dat deze kennismaking goed in de smaak viel. Na
deze kennismaking werd met de directeuren nog
van gedachten gewisseld over de nieuwe aanpak
van de stagebegeleiding en over de plaats, welke
het werkboek-in-concept daarbij zal innemen.
Al met al kan worden teruggezien op een dag,
waarin is gepoogd om de theorie en de praktijk zo
goed mogelijk bij elkaar te doen aansluiten. Een
streven dat niet zal nalaten zijn vruchten af te
werpen voor de opleiding van de deelnemers aan
de Raiffeisencursus, maar dat de directeuren on
getwijfeld ook bij de opleiding van hun eigen per
soneel goede diensten kan bewijzen. Als deze dag
van kennismaking daartoe heeft bijgedragen, wordt
alle moeite ruim beloond en zal de verre reis, die
door velen moest worden gemaakt, zeker de
moeite waard zijn geweest.
453