Aan directeuren en cursisten wordt een toelichting gegeven op het leerplan elkaar te discussiëren over de wijze waarop deze praktijkdagen voor de cursisten het grootste nut zullen kunnen opleveren. De inleiding die de heer Jurling hield was daarop afgestemd en had dan ook als titel ,,de betekenis van de stage in het leerproces". In deze puntig gestelde voordracht kwam duidelijk uit hoeveel aspecten er aan het tot stand brengen van een leerproces zijn verbonden. Het is niet maar zo een stukje kennis overdragen. De inleider begon zelfs met te zeggen, dat nie mand een ander iets kan leren. Uit het verloop van zijn betoog bleek duidelijk dat in de leerling zelf het proces op gang dient te komen en dat het daarvoor noodzakelijk is de cursisten en waar lijk zij niet alleen te activeren en dat er eerst van een leerproces kan worden gesproken, wan neer de aangeboden leerstof en de geïnteres seerde leerling elkaar ontmoeten. Eerst dan wordt het behandelde geïntegreerd en zal er een ver nieuwingsproces in de leerling plaatsvinden. Met grote aandacht werd deze boeiende voordracht aangehoord en de levendige discussie, welke er op volgde, bewees wel, dat de directeuren van plan zijn hun taak als begeleider bijzonder serieus op te nemen. KENNISMAKING DIRECTEUREN EN CURSISTEN Na de lunchpauze werden de directeuren in de gelegenheid gesteld met de cursisten kennis te maken in het oude maar wel vertrouwde leslokaal. Daar werd een toelichting gegeven op het gehele leerplan van de cursus en werden de onderdelen daarvan nader toegelicht. Uit het ge animeerde gesprek daarna kon worden opgemaakt, dat deze kennismaking goed in de smaak viel. Na deze kennismaking werd met de directeuren nog van gedachten gewisseld over de nieuwe aanpak van de stagebegeleiding en over de plaats, welke het werkboek-in-concept daarbij zal innemen. Al met al kan worden teruggezien op een dag, waarin is gepoogd om de theorie en de praktijk zo goed mogelijk bij elkaar te doen aansluiten. Een streven dat niet zal nalaten zijn vruchten af te werpen voor de opleiding van de deelnemers aan de Raiffeisencursus, maar dat de directeuren on getwijfeld ook bij de opleiding van hun eigen per soneel goede diensten kan bewijzen. Als deze dag van kennismaking daartoe heeft bijgedragen, wordt alle moeite ruim beloond en zal de verre reis, die door velen moest worden gemaakt, zeker de moeite waard zijn geweest. 453

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 35