m 's avonds volop bezig met het maken van de op namen voor de quiz. Snorrende camera's voerden de boventoon in de bij tijd en wijle in een oase van licht herschapen bankhal. De Centrale Bank had gaarne voldaan aan het verzoek van de N.C.R.V. haar lokaliteit voor dit doel beschikbaar te stellen en verleende deze avond alle mogelijke gastvrij heid. In het verleden had een aangesloten bank ook reeds haar medewerking verleend aan opnamen voor de televisieserie ,,De Glazen Stad". Plezierige bijkomstigheid was dat een aantal medewerkers van de Centrale Bank nu eens met eigen ogen heeft kunnen zien hoe een televisie opname tot stand komt. Daarnaast hebben zij tus sen het maken van de opnamen door kunnen ge nieten van een ,,one-man-show" van de hoofd figuur uit de quiz, Wim Wama, die tot voor kort met „broer" Dick het bekende duo de Wama's vormde. Hij trok tijdens deze show alle registers open en pleegde met zijn grollen en grappen uit zijn uitgebreide repertoire een aanslag op de lach spieren van alle aanwezigen, die er dan ook naar alle waarschijnlijkheid niet aan gedacht zullen hebben hun kijkgeld terug te halen ENQUETE RAIFFEISEN-SPAARWEEK 1969 Naar volgens berekening wordt verwacht, zullen wij in 1990 naar alle waarschijnlijkheid zover ge vorderd zijn, dat de helft van de Nederlandse be volking de andere helft ondervraagt betreffende alles wat men wil en moet weten om het de con sument naar de zin te maken. De enquêtebureaus hebben er nu al de handen aan vol, hoe zal het er dan over twintig jaar uitzien? We leven in een dynamische tijd, waarin het een eerste vereiste is volgens informatie te handelen. Het recept voor het huidige zaken doen luidt: géén actie zonder informatie. Weten wat het publiek wenst; weten welke plaats wij zelf innemen in het grote marktgebeuren. Een belangrijk onderdeel dat tot beantwoording van vele openliggende vragen leidt, is resultaten- meting. Voor de bankwereld geldt in sterke mate wat het publiek wil, want hoe subtiel is het vlak niet waarin wij ons bewegen? Er liggen nog zovele vragen voor ons open. Wij moeten veel, zeer veel te weten komen om als bank zo goed mogelijk aan de wensen van het pu bliek tegemoet te kunnen komen. De plaatselijke raiffeisenbanken hebben het voorrecht het directe contact met het publiek te onderhouden, reacties te meten en behoeften te ontdekken. Daarom zijn zij in rechte lijn een on schatbare bron van informatie, waaruit de Centrale Bank moet putten om op korte termijn met moge lijkheid van bijsturing, maar uiteindelijk op lange termijn de juiste koers te kunnen voorstellen Stelselmatig ontvangen de aangesloten banken van de Centrale Bank vragenlijsten. Wij weten het: tussen het vele werk door moet men er ook nog maar eens de tijd voor vinden om aan de verzoe ken van de Centrale Bank te kunnen voldoen. Onze ervaring is echter dat er de tijd voor uitge trokken wordt, want de respons op de uitgezonden vragenlijsten is bijzonder hoog. Daar zijn de be trokken afdelingen van de Centrale Bank erkente lijk voor. De Raiffeisen-spaarweek staat weer voor de deur en speciaal voor de op deze spaarweek be trekking hebbende enquête wordt thans aandacht gevraagd. In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn de desbetreffende formulieren op veler ver zoek (en terecht, gezien velerlei klachten) thans voor de aanvang van de Raiffeisen-spaarweek verzonden. De verwachtingen ten aanzien van de resultaten zijn, gemeten naar de ervaringsfeiten, hoopvol ge stemd en de Centrale Bank zou het bijzonder op prijs stellen spoedig in cijfers en commentaar te mogen vernemen of de resultaten ook bij de plaatselijke Raiffeisenbank aan de verwachtingen hebben voldaan. 443

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 25