De Raiffeisenbank Utrecht" bouwt nabij Utrechts
nieuwe voorstadstation ,,Overvecht
welke tot kortere wachttijden op de stations
leiden. De NS gaat krachtig voort met het openen
van nieuwe voorstad- en forenzenstations. Bij de
nieuwe voorstadstations wordt in de behoefte aan
parkeergelegenheid voorzien. Het comfort voor de
reiziger tijdens zijn verblijf op het station wordt
vergroot. Winkels, restaurants, snackbars enz.
zullen op diverse stations worden ondergebracht.
In of bij sommige van die stations zal vestiging
van een Raiffeisenbank zinvol kunnen zijn.
HET BEGINT IN DE RANDSTAD
Het openen van nieuwe stations aan bestaande
lijnen is uiteraard de goedkoopste en gemakke
lijkste manier om het spoorwegnet aan nieuwe be
bouwingen aan te passen. Zoals reeds is geschre
ven, wordt met het plan van actie beoogd het deel
van de Nederlandse bevolking, dat op een aan
vaardbare afstand van een NS-station woont, te
laten toenemen van 46 tot 52 Hiervoor zorgen
dan de nieuwe lijnen en 75 nieuwe stations, waar
van 40 aan bestaande lijnen. Het werkelijk gebruik,
dat het publiek van het NS-net maakt, zal echter
veel sterker stijgen. Voor vele potentiële gebrui
kers is het nu niet aantrekkelijk genoeg, maar na
het aanpassingsproces voldoen zowel de lijnen, de
dienstregeling en andere voorzieningen (als par-
keermogelijkheden) aan de massale verplaatsings
behoeften, terwijl de actieradius van de NS-stations
door al die maatregelen sterk wordt vergroot.
In de periode 1970-1975 komen er nog eens 30
stations bij, vooral in de voorsteden. Een aantal
komt te liggen aan ,,de oude lijn" Amsterdam-Haar
lem-Leiden. Amsterdam bouwt aan een stadsspoor
wegstelsel. De oostlijn naar de Bijlmermeer kan
vóór 1975 gereed zijn. De zuidlijn krijgt een tunnel
tussen RAI en Weteringcircuit, welke later naar
het Centraal Station wordt doorgetrokken.
Amsterdam wordt de eerste Nederlandse stad
waar de integratie van stedelijk en regionaal ver
voer haar beslag krijgt. Voor Den Haag verdient
het voorkeur NS een betere toegang tot het cen
trum en de kantoorwijken van Den Haag te geven.
Als in 1973 Bezuidenhout het Centraal Station van
Den Haag wordt, is dat het eindpunt voor reizigers
uit de richtingen Alphen, Leiden, Gouda, Zoeter-
meer, Leidschendam-Voorburg en Rotterdam. Ver
geleken met Amsterdam en Den Haag liggen de
NS-tracé's door Rotterdam zo gunstig, dat ze op
korte termijn een belangrijke rol in het stadsver
voer kunnen spelen. Voor de agglomeratie Utrecht
staat de opening van enkele nieuwe NS-stations
voor de deur, zoals Zuilen.
Spoorwegen naar '75 is een gedurfd plan, dat
onze aandacht verdient, het is thans aan het
Nederlandse volk hierover een oordeel uit te
spreken en de vereiste aanpassingen tijdig te ver
richten.
403