De Raiffeisenbank Utrecht" bouwt nabij Utrechts nieuwe voorstadstation ,,Overvecht welke tot kortere wachttijden op de stations leiden. De NS gaat krachtig voort met het openen van nieuwe voorstad- en forenzenstations. Bij de nieuwe voorstadstations wordt in de behoefte aan parkeergelegenheid voorzien. Het comfort voor de reiziger tijdens zijn verblijf op het station wordt vergroot. Winkels, restaurants, snackbars enz. zullen op diverse stations worden ondergebracht. In of bij sommige van die stations zal vestiging van een Raiffeisenbank zinvol kunnen zijn. HET BEGINT IN DE RANDSTAD Het openen van nieuwe stations aan bestaande lijnen is uiteraard de goedkoopste en gemakke lijkste manier om het spoorwegnet aan nieuwe be bouwingen aan te passen. Zoals reeds is geschre ven, wordt met het plan van actie beoogd het deel van de Nederlandse bevolking, dat op een aan vaardbare afstand van een NS-station woont, te laten toenemen van 46 tot 52 Hiervoor zorgen dan de nieuwe lijnen en 75 nieuwe stations, waar van 40 aan bestaande lijnen. Het werkelijk gebruik, dat het publiek van het NS-net maakt, zal echter veel sterker stijgen. Voor vele potentiële gebrui kers is het nu niet aantrekkelijk genoeg, maar na het aanpassingsproces voldoen zowel de lijnen, de dienstregeling en andere voorzieningen (als par- keermogelijkheden) aan de massale verplaatsings behoeften, terwijl de actieradius van de NS-stations door al die maatregelen sterk wordt vergroot. In de periode 1970-1975 komen er nog eens 30 stations bij, vooral in de voorsteden. Een aantal komt te liggen aan ,,de oude lijn" Amsterdam-Haar lem-Leiden. Amsterdam bouwt aan een stadsspoor wegstelsel. De oostlijn naar de Bijlmermeer kan vóór 1975 gereed zijn. De zuidlijn krijgt een tunnel tussen RAI en Weteringcircuit, welke later naar het Centraal Station wordt doorgetrokken. Amsterdam wordt de eerste Nederlandse stad waar de integratie van stedelijk en regionaal ver voer haar beslag krijgt. Voor Den Haag verdient het voorkeur NS een betere toegang tot het cen trum en de kantoorwijken van Den Haag te geven. Als in 1973 Bezuidenhout het Centraal Station van Den Haag wordt, is dat het eindpunt voor reizigers uit de richtingen Alphen, Leiden, Gouda, Zoeter- meer, Leidschendam-Voorburg en Rotterdam. Ver geleken met Amsterdam en Den Haag liggen de NS-tracé's door Rotterdam zo gunstig, dat ze op korte termijn een belangrijke rol in het stadsver voer kunnen spelen. Voor de agglomeratie Utrecht staat de opening van enkele nieuwe NS-stations voor de deur, zoals Zuilen. Spoorwegen naar '75 is een gedurfd plan, dat onze aandacht verdient, het is thans aan het Nederlandse volk hierover een oordeel uit te spreken en de vereiste aanpassingen tijdig te ver richten. 403

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 37