DE RAIFFEISEN-SPAARWEEK STELT HOGE EISEN AAN DE PERSOONLIJKE BEHANDELING De Raiffeisen-Spaarweek nader reeds met rasse schreden. Van maandag 27 oktober tot en met vrij dag 31 oktober zullen de Raiffeisenbanken van de zijde van het publiek een meer dan normale be langstelling genieten. Overal worden reeds voorbereidingen getroffen om de grote stroom bezoekers te kunnen ontvan gen. Gedurende de gehele maand oktober zal via een groot aantal publiciteitsmiddelen het publiek attent worden gemaakt op dit jaarlijks terugkerende eve nement. Zoals bekend wordt dit jaar door de Raiffeisen banken voor het eerst aan de op donderdag 30 oktober te houden „Wereldspaardag" deelge nomen, hetgeen impliceert dat „Wereldspaardag" in de Raiffeisen-Spaarweek is opgenomen. Een gevolg van het opnemen van de internatio nale spaardag in de Raiffeisen-Spaarweek is, dat de verwachtingen ten aanzien van het aantal be zoekers hoog gespannen zijn, zodat het geen opzien zal baren dat de bestaande records voor wat betreft het bezoek gebroken zullen worden. Het verwachte grote aantal bezoekers stelt na tuurlijk ook hoge eisen aan het loketperscneel bij de banken. Op de schouders van het loketperso- neel komt een zware taak te rusten. Enerzijds zullen zij de alom geannonceerde persoonlijke behandeling waar moeten maken en dat is iets wat tijd vergt, terwijl anderzijds wachtende cliënten niet te lang op de proef mogen worden gesteld. presentatie aan het loket Dit stelt ons voor een probleem dat slechts met de nodige tact is op te lossen. Tijdens de spaarweek vervoegen zich dagelijks nieuwe cliënten aan het loket, aangelokt door de aantrekkelijke premies en geschenkjes welke in de in ruime mate verspreide folders e.d. worden ge noemd. Wellicht zijn de aspirant-cliënten ook aan gelokt door de persoonlijke behandeling welke in de folders nog eens extra wordt benadrukt. De balie-employé van de bank moet dit nu waar maken! Onder de geschetste omstandigheden valt het vaak niet mee het hoofd koel te houden en nieuwe cliënten goed en zo volledig mogelijk te adviseren. Toch is het zaak de presentatie aan het loket niet te onderschatten of te verwaarlozen. Voor de cliënt immers is de man of de vrouw aan het loket „de bank". Aan het loket heeft het eerste contact met de bank plaats en wordt de basis gelegd voor een hopelijk duurzame verbintenis. De cliënt, aangetrokken door de persoonlijke behandeling, verwacht een dergelijke behandeling te zullen ondervinden. En terecht, hij is namelijk juist om deze reden de Raiffeisenbank binnen gestapt. De advertentie of folder heeft wanneer de nieuwe cliënt de bank binnenstapt zijn doel niet gemist. Een folder nu kan in het verdere verloop van de relatie cliënt-bank een belangrijke plaats gaan innemen. Wanneer zich aan het loket een rij wachtende mensen vormt, behoeft de balie-employé de schrik niet om het hart te slaan. Integendeel, juist in dit soort situaties is rust en tact geboden. Hij kan de cliënt op zijn gemak stellen door hem bijvoorbeeld een folder te overhandigen, waarin het complete 384

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 18