Vakantie in de bank Wie denkt in dit jaargetijde niet aan vakantie? Velen hebben de mond nog vol van buitenlandse reizen of uitstap jes in het binnenland, waarvan men pas is teruggekeerd. Sommi gen zijn nog uitgebreid aan het luieren of zijn nog voorbereidin gen aan het treffen voor de naar men mag aannemen verdien de vakantie. Zelfs de meest toegewijde Raiffeisen-bankier slaat zijn vakantie niet over. Hij moet er eens uit en laat die hele bank voor wat zij is. Terecht. Noch hij zelf, noch de bank zou er mee gediend zijn, indien altijd en zon der ophouden de bank voor hem op de voorgrond zou staan. Laten wij die gewaardeerde medewerker tijdens zijn vakantie met rust la ten, maar hem zonodig eerst na zijn terugkeer er ernstig over onderhouden, dat wij geen prent briefkaarten van hem mochten ontvangen uit zijn vakantieoord. Heeft hij dan zo weinig hart voor de bank, dat hij vergeten heeft voor de pilaar met vakantiekaar- ten zijnerzijds een bijdrage te leveren? ^~7| Maar, al laten wij die indi- viduele vakantieganger met rust, we willen als banken hem toch graag ter wille zijn. En als bankier voor de kleine man willen wij die miljoenen andere Nederlanders, die enige miljarden guldens aan vakantiegeneugten uit geven de weg wijzen in al die fi nanciële beslommeringen. Verge ten we vooral ook niet de hon derdduizenden buitenlanders die in ons land komen (en in veel min dere mate dan verwacht werd mo lens, klompen en Volendammer costuums vinden), leder jaar nog neemt deze periodieke volksver huizing in West-Europa grotere vormen aan, met alle gevolgen van dien, ook voor de banken. De wegen raken verstopt, de stran den zijn overvol en de banken krijgen het druk. Vakantie is voor iedereen binnen het bereik van de mogelijkheden gekomen. Marken, peseta's en drachmen, vroeger alleen een begrip voor zakenlieden en voor wat men noemde de happy few, vinden nu via de banken hun weg naar de gehele bevolking. Van ouds waren deze vreemdgeld-transacties het terrein van de banken. Maar ook op ander terrein onder vinden de banken de gevolgen van het massa-toerisme. leder hoort verhalen over die verre lan den, waar men andere begrippen over het mijn en dijn hanteert dan wij gewend zijn. Ongelukken, een familielid thuis dat plotseling sterft, dit alles vraagt om risico verzekeringen. Naast het aanvan kelijke pakket verzekeringen is de bank als vanzelfsprekend zich ook met deze verzekeringen gaan be zighouden, tegelijk met de handel in vreemde valuta. Het steeds veelvuldiger toerisme is ook dankbaar gebruik gaan ma ken van travellercheques en an dere bancaire diensten welke het betalingsverkeer minder riskant maken. De Euro-spaarboekjes waarop men in diverse Westeuropese landen bij alle Raiffeisenbanken geld kan op nemen en storten, is mede met het oog op de toerist ingesteld. Nog niet zo lang geleden is tus sen de bankinstellingen in diverse Westeuropese landen overeenge komen dat over en weer eikaars betaalcheques zullen worden ge accepteerd. Men kan nu ook op een Neder landse betaalcheque in het buiten land bij een bank geld opnemen. In dit kader is het niet verwon derlijk, dat het maximumbedrag dat op een betaalcheque wordt gegarandeerd, is verhoogd van f 50,tot f 100,—. De buiten landse cheques worden immers ook gegarandeerd tot een bedrag in deze orde van grootte. Thans gaan enige Neder landse banken nog een stap verder. Het bemiddelen bij het boeken van reizen gaat deel uitmaken van het dienstenpakket. Wie zich op een intensieve ma nier met het toerisme bezighoudt, moet ook het toerisme zelf tot zijn taken gaan rekenen. Dit is, gezien de ontwikkeling, niet zo vreemd als het op het eerste ge zicht lijkt. Het is wel een teken aan de wand voor hen die branche vervaging duchten. Zullen zo vragen zij zich af banken bin nenkort nu ook gaan deelnemen in een chartervliegtuigmaatschap- pij? Waakzaamheid ook op dit gebied blijft echter geboden. De banken die tot reisbemiddeling overgaan, worden geconfronteerd met een kwantitatief en kwalitatief perso neelsprobleem, zelfs als de bemid deling wordt beperkt tot de zo genaamde kant-en-klaar-reizen. De wens echter om het diensten pakket ten behoeve van de cliën ten ook in deze sector uit te brei den leeft bij het bankwezen. 318

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 8