REPETITIE VOOR REPUTATIE REPETITIE VOOR REPUTATIE, EEN NIEUWE VIN GERWIJZING De behartiging van de belangen van de Neder landse Land- en Tuinbouw is bij de Stichting Public Relations Land- en Tuinbouw in goede handen. Dat is in de vijf jaar waarin deze stichting zijn werk verricht al vele malen gebleken. Niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten heeft de stichting de aandacht getrokken. Op 15 november van het vorige jaar ontving directeur F. A. M. Wilbers in het Europahuis in Brussel de „Europese Public Relations Prijs", voor de meest opmerkelijke Public Relations-arbeid in 1967 in Europa verricht. Door genoemde stichting is dezer dagen een publikatie uitgegeven, die als titel meekreeg: „Re petitie voor Reputatie". Een geheel oorspronkelijke uitgave is het niet; het is een voortzetting en uitbreiding van „Vinger wijzing voor een gezicht" dat enkele jaren geleden het licht zag. Evenals toen willen wij ook nu graag de nieuwe uitgave „Repetitie voor Reputatie" bij onze lezers introduceren. De bedoeling van het boekwerkje, dat 136 pa gina's telt, is vingerwijzingen te geven op het ge bied van Public Relations. Wat dat inhoudt wordt op de eerste bladzijden van het tweede gedeelte uiteengezet. Het blijft echter niet bij een omschrijving van het begrip Public Relations. Er worden nuttige opmerkingen gemaakt over praktische zaken zoals telefoneren, corresponden tie, massamedia, de pers, het persbericht etc. In een apart hoofdstukje „De man met de hamer" worden praktische wenken gegeven voor het leiden van vergaderingen. Ook wordt door een deskundige op dit gebied uitvoerig ingegaan op vormgeving en stijleenheid. Voorts bevat de uitgave enkele bladzijden over het houden van inleidingen en over het instellen van een opinieonderzoek voor vakbladen. Het grootste deel van het boekje bestaat uit adressen van personen, instellingen en organisa ties van velerlei aard, hetgeen de uitgave tot een handig naslagwerk maakt. Het eerste deel bestaat voornamelijk uit het jaarverslag en de statuten van de Stichting Public Relations Land- en Tuinbouw. Men krijgt een goede het gezicht van agrarisch nederland indruk van de veelomvattende taak van de stich ting. Op bladzijde 4 kan men ook lezen dat dr. A. J. Verhage namens de Coöperatieve Centrale Raif- feisen-Bank en namens de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank zitting heeft in het bestuur van de stichting. Voor iedereen die kennis wil nemen van het Public Relations-werk van de stichting en van Public Relations in het algemeen is „Repetitie voor Reputatie" sterk aan te bevelen. Het is echter geen handboek voor Public Rela tions. Met die bedoeling is het ook niet uitgegeven. Het wil een vingerwijzing zijn, met name voor agrarisch Nederland. Toch zal ook menig directeur van een niet-agrarische bank er zijn voordeel mee kunnen doen. „Repetitie voor Reputatie" kan bij de afdeling Public Relations van de Centrale Bank worden be steld voor de speciale prijs van 9, 343

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 33