EU van 1970 zoveel mogelijk zal gedragen alsof de regeling reeds gold. Naar onze mening heeft door dit initiatief van de Commissie van Overleg het werk van de commis sie een nieuw reliëf gekregen. Het primaire doel van de commissie: het tegengaan van kostenver- spilling tengevolge van ongeremde concurrentie op het vlak van het uitbreiden van vestigingen, kan erdoor belangrijk dichter bij de verwezenlijking worden gebracht. BEZITSVORMING Zowel van de zijde van de overheid als van die van het particuliere bedrijfsleven wordt voortdu rend verder gedokterd aan maatregelen welke stimulerend kunnen werken op de vorming van vermogen in handen van bredere lagen van ons volk. Zo kwamen werkgevers en werknemers in het grafische bedrijf ertoe als eerste Nederlandse bedrijfstak een spaarloonregeling in hun CAO op te nemen. Met ingang van 1 juli a.s. zal 1 van de loonsverhoging in besparingen worden omge zet, waarbij men van de zijde van de grafische industrie gaarne ontheffing van belasting en pre miebetaling voor deze besparing zag geïntrodu ceerd. De ministers Roolvink van het ministerie van Sociale Zaken en Schut van het ministerie van Volkshuisvesting hebben 12 mei een wetsvoorstel tot instelling van een bezitsvormingsfonds inge diend. De maatregelen in dit ontwerp zijn gericht op het stimuleren van duurzaam persoonlijk bezit voor degenen, die een belastbaar inkomen van ma ximaal f 15.000,hebben. Bij de aankoop van een woning zou een renteloze lening van f 2.000,in vijf jaar af te lossen, mogelijk worden, waarbij rijks garanties voor de helft van rentebetaling en aflos sing op de hypotheek een extra stimulans vormen. Naar verwacht zouden zich per jaar voorlopig circa 20.000 gegadigden voor een renteloze lening aan melden. Daarnaast wordt voor diegenen die niet in staat zijn tot het aankopen van een woning of die daar geen behoefte aan hebben, de mogelijkheid geopend spaareffecten te kopen met een belas tingvrije premie van 35 Op deze wijze wordt het uit de Breedband vrij gekomen bedrag door de overheid ingezet ter bevordering van de bezitsvorming van degenen wier belastbaar inkomen beneden 15.000 gulden ligt. Het is te hopen dat deze nieuwe uitbreiding van het assortiment bezitsvormingsfaciliteiten een voldoende grote groep belangstellenden zal trek ken, zodat zij bijdraagt tot een versterking van de spaarmentaliteit bij een grote groep Nederlanders, welke op deze speciale wijze over de drempel naar bezitsvorming wordt geholpen. Ten aanzien van het bevorderen van eigen wo- ningbezit vormt de voorgestelde regeling een waardevolle aanvulling op de reeds bestaande bijdrageregeling welke een in 10 jaar tijds aflo pende toeslag mogelijk maakt. De garantie door gemeenten op rentebetaling en aflossing, in welke garantie het Rijk participeert, vormt een extra stimulans. Vermogensvorming door brede lagen der be volking is één van de belangrijkste problemen waarop dr. F. L. G. Slooff in zijn proefschrift „Vermogensaanwasdeling" heeft getracht een ant woord te geven. Het gedurende voldoende tijd blokkeren van vermogensaanwas acht de schrijver het aangewezen middel om op den duur tot een betere spreiding van het vermogen van de gehele bevolking te komen en zodoende de ongelijkheid in inkomens en vermogens zonder verstoringen tot redelijke proporties terug te brengen. Vermogens- aanwasdeling acht dr. Slooff alleen per onder neming realiseerbaar; hierbij zal men rekening kunnen houden met de prestatie van de werk nemer. Zou de vermogensaanwasdeling gaan functioneren, en dit hangt in sterke mate af van de bereidheid van werknemers tot sparen op langere termijn, dan zouden de extra-kosten volgens ver wachting goedgemaakt worden door de produkti- viteitsverhoging, dit doordat de werknemers als aandeelhouders betrokken zijn bij het eigen be drijf. Het sociaal wenselijke en het economisch doelmatige liggen in eikaars verlengde. Met spanning kan worden afgewacht of deze in eerste instantie wat ,,utopia"-achtige constructie 259

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 5