EU
van 1970 zoveel mogelijk zal gedragen alsof de
regeling reeds gold.
Naar onze mening heeft door dit initiatief van de
Commissie van Overleg het werk van de commis
sie een nieuw reliëf gekregen. Het primaire doel
van de commissie: het tegengaan van kostenver-
spilling tengevolge van ongeremde concurrentie op
het vlak van het uitbreiden van vestigingen, kan
erdoor belangrijk dichter bij de verwezenlijking
worden gebracht.
BEZITSVORMING
Zowel van de zijde van de overheid als van die
van het particuliere bedrijfsleven wordt voortdu
rend verder gedokterd aan maatregelen welke
stimulerend kunnen werken op de vorming van
vermogen in handen van bredere lagen van ons
volk.
Zo kwamen werkgevers en werknemers in het
grafische bedrijf ertoe als eerste Nederlandse
bedrijfstak een spaarloonregeling in hun CAO op
te nemen. Met ingang van 1 juli a.s. zal 1 van
de loonsverhoging in besparingen worden omge
zet, waarbij men van de zijde van de grafische
industrie gaarne ontheffing van belasting en pre
miebetaling voor deze besparing zag geïntrodu
ceerd.
De ministers Roolvink van het ministerie van
Sociale Zaken en Schut van het ministerie van
Volkshuisvesting hebben 12 mei een wetsvoorstel
tot instelling van een bezitsvormingsfonds inge
diend. De maatregelen in dit ontwerp zijn gericht
op het stimuleren van duurzaam persoonlijk bezit
voor degenen, die een belastbaar inkomen van ma
ximaal f 15.000,hebben. Bij de aankoop van een
woning zou een renteloze lening van f 2.000,in
vijf jaar af te lossen, mogelijk worden, waarbij rijks
garanties voor de helft van rentebetaling en aflos
sing op de hypotheek een extra stimulans vormen.
Naar verwacht zouden zich per jaar voorlopig circa
20.000 gegadigden voor een renteloze lening aan
melden. Daarnaast wordt voor diegenen die niet in
staat zijn tot het aankopen van een woning of die
daar geen behoefte aan hebben, de mogelijkheid
geopend spaareffecten te kopen met een belas
tingvrije premie van 35
Op deze wijze wordt het uit de Breedband vrij
gekomen bedrag door de overheid ingezet ter
bevordering van de bezitsvorming van degenen
wier belastbaar inkomen beneden 15.000 gulden
ligt. Het is te hopen dat deze nieuwe uitbreiding
van het assortiment bezitsvormingsfaciliteiten een
voldoende grote groep belangstellenden zal trek
ken, zodat zij bijdraagt tot een versterking van de
spaarmentaliteit bij een grote groep Nederlanders,
welke op deze speciale wijze over de drempel naar
bezitsvorming wordt geholpen.
Ten aanzien van het bevorderen van eigen wo-
ningbezit vormt de voorgestelde regeling een
waardevolle aanvulling op de reeds bestaande
bijdrageregeling welke een in 10 jaar tijds aflo
pende toeslag mogelijk maakt.
De garantie door gemeenten op rentebetaling
en aflossing, in welke garantie het Rijk participeert,
vormt een extra stimulans.
Vermogensvorming door brede lagen der be
volking is één van de belangrijkste problemen
waarop dr. F. L. G. Slooff in zijn proefschrift
„Vermogensaanwasdeling" heeft getracht een ant
woord te geven. Het gedurende voldoende tijd
blokkeren van vermogensaanwas acht de schrijver
het aangewezen middel om op den duur tot een
betere spreiding van het vermogen van de gehele
bevolking te komen en zodoende de ongelijkheid
in inkomens en vermogens zonder verstoringen tot
redelijke proporties terug te brengen. Vermogens-
aanwasdeling acht dr. Slooff alleen per onder
neming realiseerbaar; hierbij zal men rekening
kunnen houden met de prestatie van de werk
nemer. Zou de vermogensaanwasdeling gaan
functioneren, en dit hangt in sterke mate af van de
bereidheid van werknemers tot sparen op langere
termijn, dan zouden de extra-kosten volgens ver
wachting goedgemaakt worden door de produkti-
viteitsverhoging, dit doordat de werknemers als
aandeelhouders betrokken zijn bij het eigen be
drijf. Het sociaal wenselijke en het economisch
doelmatige liggen in eikaars verlengde.
Met spanning kan worden afgewacht of deze in
eerste instantie wat ,,utopia"-achtige constructie
259