organisatie en efficiency mansbanken de enige controle in het interne vlak en anderzijds is het achteraf achterhalen van re kenfouten en dergelijke een zeer tijdrovende bezig heid. Een aantal voorbeelden moge de noodzaak van een goede zelfcontrole nader illustreren. Wordt een aantal kolommen geteld en moet een vierkantsverband aanwezig zijn dan zal moeten worden gecontroleerd of dit ook inderdaad aan wezig is. Wordt dit nagelaten dan kan een ge maakte fout in eerste instantie verborgen blijven terwijl vaak mede doordat deze controle is verondersteld het achteraf ontdekken ervan tot de nodige problemen aanleiding kan geven. Worden twee tellingen gemaakt waarvan de totalen moeten overeenstemmen, dan moet worden gecontroleerd of deze overeenstemming ook inder daad bestaat. Indien twee reeksen dezelfde uit komst moeten geven, zal niet moeten worden vol staan met het tellen van de ene reeks en het vermelden van de verkregen uitkomst onder beide reeksen. In de categorie van de zelfcontrole kan ook worden ondergebracht het zich ervan overtuigen dat, indien men een telling op de telmachine gaat uitvoeren, de machine „leeg" is. Met andere woor den het afdrukken van de totaalster voor men gaat tellen, is een vereiste. Een ander geval is het invullen van de spaar boekjes. Ook hierbij moet het regel zijn dat de saldering nog even gecontroleerd wordt. Door het nalaten hiervan wordt de foutenkans vergroot met alle daaraan verbonden narigheid. Vooral in die gevallen dat door grote drukte of andere omstandigheden, de accuratesse in na delige zin dreigt te worden beïnvloed, is het dub bel noodzakelijk te voorkomen dat fouten wor den gemaakt en dat de nodige discipline tot zelf controle wordt opgebracht. ANDERE ASPECTEN VAN DE ZELFCONTROLE Hoewel in het vorenstaande vooral voorbeelden zijn aangehaald die de vastlegging van gegevens betreffen, moet in feite op elk gebied de zelfcon trole worden toegepast. Zo ook b.v. bij correspon dentie. Een brief dient te worden nagezien op eventuele type- en andere fouten. Ook al hebben deze geen verdere consequenties, dan kan toch worden ge steld dat in ieder geval de presentatie van de bank naar buiten er in nadelige zin door wordt beïn vloed. Worden dergelijke fouten ontdekt voor de brieven de deur uitgaan dan zal vertraging in de afdoening kunnen ontstaan dan wel overwerk om dat de brief op het laatste moment moet worden overgemaakt. Dat een en ander ook de planning van de werkzaamheden niet ten goede komt is wel haast vanzelfsprekend. ORDE EN NETHEID Het onderwerp orde en netheid is in deze ru briek reeds meerdere malen ter sprake gekomen. De orde en netheid zal echter niet alleen be tracht moeten worden ten aanzien van de kantoor ruimte en het bureau, maar zich tevens dienen uit te strekken tot het resultaat van het werk. Even zeer als het een kwestie van discipline is dat het bureau opgeruimd wordt achtergelaten, zal ten aanzien van het opgeleverde werk hetzelfde prin cipe moeten worden gehuldigd. Vooral indien de gegevens nog door anderen moeten worden ge bruikt zal het aanbeveling verdienen te contro leren of b.v. cijfermatige gegevens wel duide lijk zijn geschreven. Ook dit wordt een routine waarmede zeer weinig tijd is gemoeid temeer daar het duidelijk vermelden van de cijfers al gauw een gewoonte wordt terwijl hierdoor zeer veel tijdverlies wordt voorkomen. Uiteraard is hetzelfde van toepassing indien veranderingen of verbete ringen worden aangebracht. In het voorgaande werd gesproken over de zelf controle, dus de eigen controle op het eigen werk. Verschillende van de te maken fouten zullen, zeker indien meerdere personen zijn ingeschakeld, wor den achterhaald. Dit neemt niet weg dat met het opsporen en verbeteren ervan relatief veel tijd gemoeid is. Hiertegenover valt de kleine hoeveel heid werk die de zelfcontrole met zich brengt, geheel en al in het niet. In een volgend artikel zal worden ingegaan op een aantal aspecten van de interne controle. 304

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 50