SCHAALVERGROTING Het begrip schaalvergroting wordt de laatste tijd kwistig gehanteerd. Het is in zekere zin een alge meen aanvaard economisch begrip geworden. Het is bijzonder moeilijk het begrip schaalvergroting te definiëren, we zullen echter trachten het begrip te benaderen. Bij schaalvergroting kan in eerste instantie de mening postvatten dat het gaat om vergroting van een norm, een maateenheid. Het komt ons voor dat het niet alleen betekent denken en werken in grotere dimensies, doch tevens in andere dimen sies. De schaalvergroting op het gebied van industrie, dienstverlening, scheepvaart, landbouw, handel en zelfs onderwijs is ook aan het Nederlandse bank wezen niet zonder meer voorbijgegaan. De schaal vergroting in deze eerder genoemde sectoren en de opkomst van gevraagde en gepresenteerde bankdiensten aan grote groepen nieuwe bank- cliënten werken mede schaalvergroting in het bankwezen in de hand. Het bankbedrijf is een dienstverlenende bedrijfstak en weerspiegelt de stand van het economische leven en structuur als geheel. Schaalvergroting kan op meerdere wijzen in het bankwezen worden geëffectueerd. Het kan gebeuren onder andere door uitbreiding van het geografisch gebied door fusies en door het uit breiden en verdiepen van het dienstenassortiment. Stilstand ten aanzien van dit laatste punt leidt onherroepelijk tot achteruitgang in de ontwikkeling. Schaalvergroting kan geografisch geschieden door bijkantoren en/of zittingen in het eigen werk gebied te openen om daarmee het werkgebied beter en zo effectief mogelijk te bewerken en de inwoners van het werkgebied zoveel mogelijk in de gelegenheid te stellen van de diensten van de Raiffeisenorganisatie gebruik te maken. Schaalvergroting binnen onze organisatie kan nodig zijn om de stijgende kosten over een grotere eenheid te kunnen verdelen waardoor de kosten ontwikkeling beter in de hand kan worden gehou den. Bovendien is groei noodzakelijk om het markt aandeel te behouden (het handhaven van de rela tieve positie) en om aan de vraag naar krediet te kunnen blijven voldoen en om meer en betere diensten te kunnen verlenen. Hoe onaangenaam het klinkt, groei wordt vaak door de ontwikkeling eenvoudig opgedrongen. Anderzijds kan schaal vergroting worden bereikt door verbreding en ver dieping van het dienstenassortiment als: het ver lenen van bemiddeling bij aan- en verkoop van effecten bij het doen van beleggingen, het sluiten van verzekeringen, aan- en verkoop van reis- deviezen en door hypotheekverstrekkingen. In dit geval wordt de positie van de bank versterkt om dat door uitbreiding van het assortiment een ruimere markt wordt betreden. 302

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 48