EN ALTENA Heusden is erg in trek als jachthaven. Tientallen zeilboten heb ben hier hun thuishaven. neemt het oude stadje Heusden in, dat vanouds als verzorgingscentrum en door de plaatselijke industriële ontwikkeling betekenis heeft voor het zuid-oosten van het Land van Heusden en Altena. Heusden zal voor de toekomstige ontwikkeling aandacht vragen. De ligging in de delta van de Rijn en Maas en tussen Holland, Gelderland en Brabant heeft het gebied natuurlijk en ook politiek ingrijpend be- invloed. Door de St. Elisabethsvloed op 18 novem ber 1421 trad een belangrijke vormverandering van het gebied op. Het werd een geïsoleerd en moei lijk bereikbaar gebied. Het isolement is nu opge heven. Het gebied neemt een tussenpositie in tus sen de Randstad en de Brabantse stedenrug. Go- rinchem is als stedelijk centrum een belangrijke kern voor het gebied. De ontwikkeling van Go- rinchem tezamen met het noordelijke deel van het Land van Heusden en Altena zal kunnen leiden tot een bloeiende hoeksteen van de randstad. De nadruk van de eigen ontwikkeling zal gelegd worden op de woonfunctie. De noordrand zal van af Werkendam tot Andel uit kunnen groeien tot een stedelijke band, in opbouw aansluitend bij de schaal en karakter van de streek. De verschillende kernen zullen uitgroeien tot 6.000 a 8.000 inwoners. De Merwestad krijgt twee woonvleugels met een eigen karakteristiek en eigen opbouw. Een vleugel groeit vanuit Werkendam, de grootste kern van het gebied, naar het oosten in de richting van Sleeu- wijk en een vleugel vanuit Andel - Giessen - Rijs wijk in verbinding met Woudrichem. Het structuur plan bestaat uit vier fasen van elk 10 a 15 jaar. De belangrijkste kernen welke voor stimulering in aan merking komen zijn: Werkendam en Heusden. Door een ver vooruitziend beleid zal het over grote deel van de oppervlakte als ,,open ruimte" behouden worden. De in dit gebied gevestigde banken adviseren wij kennis te nemen van dit structuurplan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 35