stad f
rdenberg
O m'm«n
.Zwolle
Nordhorn
Atmelo,/
veen V
niif; bos
heuvels *^*T)eventer
waterlopen I F'-X
vermoedelijk belangrijkste wegen
overige twentse wegen 1652
tot
Ensqhede
Munster
kernen en een net van grotere en kleinere platte
landskernen. Dit gebied groeit geleidelijk uit tot
één langgerekt stedelijk gebied, dat wordt aange
duid met de naam stedenband. Rondom deze
stedenband raken de verstedelijkte kernen geleide
lijk steeds sterker op de stedenband en ook op
elkaar betrokken, waardoor een gespreide stad
ontstaat.
Het is te verwachten dat de stedenband op den
duur uitgroeit tot één stad met meerdere centra.
De stedenband kan gezien worden als een band
stad in wording.
INDUSTRIËLE ONTWIKKELING
Industriële ontwikkeling brengt ruimtelijke ver
stedelijking mee. Verdere industrialisatie ten platte-
lande zou waardeverlies voor Twente als geheel
betekenen. Bij een taakstelling van 650.000 inwo
ners in Twente in 1985 zal er werkgelegenheid
moeten zijn voor 248.000 personen waarvan onge
veer 135.000 in stuwende bedrijven. De landbouw
zal daarvan slechts 9.000 arbeidsplaatsen voor zijn
rekening kunnen nemen, zodat de stuwende indus
trie en handel 126.000 arbeidsplaatsen moeten
bieden.
BEVOLKING
De ontwikkeling in de spreiding van de bevol
king in Twente heeft zich decennia lang geken
merkt door een concentratie in de industriekernen,
voornamelijk in Enschede, Hengelo en Almelo. In
verband met het proces van bevolkingsconcen
tratie zullen de verzorgende topvoorzieningen in
Twente geconcentreerd zijn in deze drie steden.
Almelo heeft vooral de functie van verzorgings
centrum voor west Twente en het zuidelijk deel
van noordoost Overijssel, Hengelo en Enschede
verzorgen midden en oost Twente.
Enschede als grootste stad heeft meer topvoor
zieningen dan Hengelo. Het blijkt wenselijk
althans in de eerstvolgende jaren de huidige
stedenband te integreren tot een bandstad door
een concentratie in de industrie, de dienstensector,
de regionale topvoorzieningen en de bevolking al-
239