te komen nemen in het nieuwe bankgebouw. U kunt dan rustig met de persvertegenwoordigers door het gebouw wandelen en de nodige explica ties geven en hun aandacht vestigen op bepaalde voorzieningen. Eindigt de „excursie" in de nieuwe bestuurskamer, dan is daar gelegenheid eventuele vragen te beantwoorden en indien daaraan be hoefte bestaat wat dieper in te gaan op bepaalde aspecten van het moderne bankbedrijf. Het lijkt ons goed voor die gelegenheid ook wat informatie op schrift te stellen en uit te reiken. Gedacht kan worden aan enkele technische ge gevens over het nieuwe kantoor, mogelijk enkele foto's, wat cijfermateriaal en enkele namen. Wij dienen ons hierbij wel te beperken tot het onderwerp en niet de gelegenheid aan te grijpen een veelheid van informatie te spuien, die voor de bank misschien wel interessant is, maar die voor de journalist minder relevant is omdat zijn inte resse op dat moment in de eerste plaats gericht is op het nieuwe gebouw als zodanig. Niet altijd zal van de speciaal voor de pers be legde ontvangst gebruik worden gemaakt. Dat klinkt misschien wat teleurstellend maar wij moe ten bedenken dat een journalist méér te doen heeft dan alleen een nieuwe bank te bekijken. Het kan zijn dat zijn werkzaamheden het niet toelaten èn de ontvangst voor de pers èn de officiële ope ning zelf bij te wonen. Over het algemeen echter wordt de hier aangegeven geste wel geappre- ciëerd. op de dag van de opening Het spreekt vanzelf dat de pers wordt uitgeno digd voor de openingsceremonie. Een uitnodiging aan de pers impliceert, dat men dan ook enkele voorzieningen zal moeten treffen. Daartoe behoort in de eerste plaats dat er in de zaal waar de „receptie" plaatsvindt, wordt gezorgd voor een gereserveerde tafel, waaraan de journalist zijn aantekeningen kan maken. Zou men daarmee volstaan dan zou men slechts half werk leveren. Het lijkt ons nuttig een functio naris van de bank er mee te belasten voor de persvertegenwoordigers de nodige hand en span diensten te verrichten. Wij denken hierbij aan het overhandigen van de hiervoor reeds genoemde op schrift gestelde informatie, voor zover dat niet al tijdens de ontvangst voor de pers is gedaan. Een bekend verschijnsel is, dat namen in de verslaggeving nogal eens verminkt overkomen en dat functies onjuist worden vermeld. Om dit te voorkomen dient de hier genoemde functionaris van de bank over een lijstje te beschikken waarop de namen en de kwaliteiten staan vermeld van de personen die tijdens de ontvangst het woord voeren. Een keurig getypt sprekerslijstje zal elke journalist op prijs stellen. Men voorkomt daarmee dat de voorzitter van het bestuur wordt verward met zijn collega van de raad van toezicht, dat een hoofdinspecteur van de Centrale Bank wordt aangezien voor de hoofddirecteur en dat de Cen trale Bank wordt aangezien voor het Utrechtse hoofdkantoor. Kortom, allerlei kleine onvolkomen heden in de berichtgeving kunnen ondervangen worden als men als een goed gastheer optreedt en aan speciale gasten, speciale aandacht wordt be steed. Tenslotte nog een kleine aanwijzing: De jour nalist schrijft het verslag! Voor het goed documenteren van de pers is alles te zeggen, maar men hoede zich ervoor een kant en klaar verslag ter hand te stellen, leder zijn vak en ieder zijn taak. Mogelijk zou u in het ver slag bepaalde accenten anders hebben gelegd. Dat is dan jammer, maar het is de verslaggever die het verslag geeft en hij doet dat op een manier die hem verantwoord lijkt. Wat doen we met de pers? We dienen alles te doen om de pers in staat te stellen zijn taak ten opzichte van de plaatselijke gemeenschap, waar van onze bank deel uitmaakt, zo goed mogelijk te kunnen verrichten, 227

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 25