man en paard
strijdig is met de coöperatieve wet. Juridisch staat
als taak, dat de raad van toezicht moet toezien
op de handelingen van het bestuur.
Wanneer het bestuur regelmatig alleen verga
dert, maar in zijn beleid toch een verkeerde hande
ling doet, b.v. bij de kredietverlening e.d., waarvan
achteraf aan de raad van toezicht blijkt dat ze vol
gens haar mening niet had moeten gebeuren, dan
is volgens mij de fout reeds begaan en kan deze
niet meer hersteld worden. Daarnaast zijn onze
colleges zodanig over het vrij grote werkgebied
verdeeld, dat er of een bestuurslid of een lid van
de raad van toezicht woont, die over betrokken
aanvrager kan oordelen en adviseren. Wij verga
deren eens per drie weken, doch het beleid blijft
in handen van de voorzitter van het bestuur. Het
bestuur met drie leden behartigt de dagelijkse
dingen, tenzij ze meent de raad van toezicht er
over te moeten raadplegen. In dat geval wordt
binnen 14 dagen vergaderd. Het bestuur komt
steeds met bestuursvoorstellen, die door het be
stuur eenparig ter kennisneming aan de raad van
toezicht worden voorgelegd. Ook vergadert het
bestuur zo nodig even onderling over dringende
zaken, die in de eerst komende vergadering met
de raad van toezicht ter kennis worden gebracht.
Wij vragen ons af, wat nu „fout" is en wat nu
onverwoestbaar is. Tot heden hebben wij door het
samen vergaderen nimmer moeilijkheden of be
zwaren ontdekt en menen juist in het belang van
de bank en haar leden, door te moeten gaan met
volgens onze mening zeer goede weg die wij in
dezen volgen. Fouten moeten bewezen worden.
Met dank voor de plaatsing,
hoogachtend,
R. Panman
voorzitter van de
Raiffeisenbank „Veendam"
Naschrift van de redactie
Wij willen niet graag de eerste zijn, die een
steen gaat werpen naar het in Veendam gebruike
lijke samenspel tussen bestuur en raad van toe
zicht. Wij betwijfelen zelfs of wel iemand zo'n
steen zou willen gooien. Want, als wij de heer
Panman goed hebben begrepen, blijven in Veen
dam de eigenlijke bestuurszaken daar waar zij
behoren nl. bij het bestuur en worden, wanneer de
raad van toezicht geraadpleegd moet worden, de
bestuursvoorstellen eerst in het bestuur zelf be
sproken. Wij moeten bekennen, dat wij voor dit
geval geen fout zouden kunnen bewijzen en ook
geen traditie zouden willen verwoesten.
In ons artikel hebben wij vooral bedoeld de
principieel verschillende functie van bestuur en
raad van toezicht duidelijk aan te geven. Dat ver
schil moet ook in de dagelijkse praktijk herkenbaar
blijven. Wij weten wel we hebben het na het
artikel van enkele kanten gehoord dat er dik
wijls heel veel praktische redenen voor het samen
vergaderen pleiten, en wij hebben ons daarom ook
niet al te scherp tegenover die traditie opgesteld,
maar het maakt naar ons gevoel toch veel verschil
of bestuur en raad van toezicht altijd en zonder
enig onderscheid in de colleges samen vergaderen
dan wel een nauwe, maar toch genuanceerde sa
menwerking hebben gevonden, zoals in Veendam
het geval is. Wij althans zouden die Veendamse
vorm niet „fout" durven noemen!
202