man en paard strijdig is met de coöperatieve wet. Juridisch staat als taak, dat de raad van toezicht moet toezien op de handelingen van het bestuur. Wanneer het bestuur regelmatig alleen verga dert, maar in zijn beleid toch een verkeerde hande ling doet, b.v. bij de kredietverlening e.d., waarvan achteraf aan de raad van toezicht blijkt dat ze vol gens haar mening niet had moeten gebeuren, dan is volgens mij de fout reeds begaan en kan deze niet meer hersteld worden. Daarnaast zijn onze colleges zodanig over het vrij grote werkgebied verdeeld, dat er of een bestuurslid of een lid van de raad van toezicht woont, die over betrokken aanvrager kan oordelen en adviseren. Wij verga deren eens per drie weken, doch het beleid blijft in handen van de voorzitter van het bestuur. Het bestuur met drie leden behartigt de dagelijkse dingen, tenzij ze meent de raad van toezicht er over te moeten raadplegen. In dat geval wordt binnen 14 dagen vergaderd. Het bestuur komt steeds met bestuursvoorstellen, die door het be stuur eenparig ter kennisneming aan de raad van toezicht worden voorgelegd. Ook vergadert het bestuur zo nodig even onderling over dringende zaken, die in de eerst komende vergadering met de raad van toezicht ter kennis worden gebracht. Wij vragen ons af, wat nu „fout" is en wat nu onverwoestbaar is. Tot heden hebben wij door het samen vergaderen nimmer moeilijkheden of be zwaren ontdekt en menen juist in het belang van de bank en haar leden, door te moeten gaan met volgens onze mening zeer goede weg die wij in dezen volgen. Fouten moeten bewezen worden. Met dank voor de plaatsing, hoogachtend, R. Panman voorzitter van de Raiffeisenbank „Veendam" Naschrift van de redactie Wij willen niet graag de eerste zijn, die een steen gaat werpen naar het in Veendam gebruike lijke samenspel tussen bestuur en raad van toe zicht. Wij betwijfelen zelfs of wel iemand zo'n steen zou willen gooien. Want, als wij de heer Panman goed hebben begrepen, blijven in Veen dam de eigenlijke bestuurszaken daar waar zij behoren nl. bij het bestuur en worden, wanneer de raad van toezicht geraadpleegd moet worden, de bestuursvoorstellen eerst in het bestuur zelf be sproken. Wij moeten bekennen, dat wij voor dit geval geen fout zouden kunnen bewijzen en ook geen traditie zouden willen verwoesten. In ons artikel hebben wij vooral bedoeld de principieel verschillende functie van bestuur en raad van toezicht duidelijk aan te geven. Dat ver schil moet ook in de dagelijkse praktijk herkenbaar blijven. Wij weten wel we hebben het na het artikel van enkele kanten gehoord dat er dik wijls heel veel praktische redenen voor het samen vergaderen pleiten, en wij hebben ons daarom ook niet al te scherp tegenover die traditie opgesteld, maar het maakt naar ons gevoel toch veel verschil of bestuur en raad van toezicht altijd en zonder enig onderscheid in de colleges samen vergaderen dan wel een nauwe, maar toch genuanceerde sa menwerking hebben gevonden, zoals in Veendam het geval is. Wij althans zouden die Veendamse vorm niet „fout" durven noemen! 202

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 48