WAT ANDERE BANKEN EN ORGANISATIES SCHRIJVEN De Belgische Centrale Kas is sedert enkele jaren nauwer betrokken bij de woningfinanciering. Begin 1967 werd ook op de Centrale Kas een be roep gedaan om onder staatsgarantie kredieten voor sociale woningbouw te verstrekken, aldus Raiffeisen-Echo van januari jl. Een probleem was echter dat de koopprijzen van de woningen aan een maximum gebonden waren. Om nu ook mid delgrote woningen te kunnen financieren heeft de Centrale Kas speciale faciliteiten in het leven ge roepen waarbij de financiering in de meeste ge vallen tot 100% van de bouwkosten of 90% van de koopprijs mogelijk is onder staatsgarantie. Hetzelfde blad spreekt over studiedagen voor kassiers. „Het tempo van nieuwigheden, dat we einde 1968 hebben gekend, is door vele kassiers niet gevolgd" aldus het blad. Meerdere kassiers hebben allerlei onderrichtingen niet tijdig kunnen verwerken, denken we maar aan de nieuwe giro orders, de inning van cheques, postassignaties, mechanisatie van onderhandse kredieten enz." Gezien deze ontwikkeling heeft men besloten per provincie een viertal studiedagen voor kas siers te houden. In de Schweizer Raiffeisenbote van 15 januari jl. wordt uitvoerig aandacht besteed aan het begrip public relations. Schrijver stelt vast dat de Zwit serse Raiffeisenbanken goed verankerde instel lingen zijn die alle moeilijkheden, met name die van de crisisjaren goed hebben doorstaan. Zij zijn aan de moeilijkheden ontkomen en niets kan hun verdere ontwikkeling tegenhouden. Men kan zich daarom afvragen waarvoor reclame, waarvoor pro paganda? Bovendien mogen de Zwitserse Raif feisenbanken zich niet met zogenaamde lucratieve zaken bezighouden, welke een „verleidelijke pro paganda" zouden rechtvaardigen. De statuten van de banken laten dan ook weinig speelruimte voor commerciële verbindingen. Public relations bedrijven lijkt in dit verband een nutte loze zaak voor Raiffeisenbanken. Wie dit echter als zakenman zou denken mist de aansluiting, al dus de schrijver. Wie als Raiffeisenbankfunctio- naris niet verder denkt, staat echter ook een gezonde ontwikkeling van zijn bank in de weg. Ook al heeft de bank een voorspoedige ontwikke ling doorgemaakt, rekening moet worden gehou den met de ontwikkeling in het bankwezen waarin zich ook in Zwitserland een sterke concentratie voordoet. Temidden van deze ingrijpende verande ringen zullen de plaatselijke banken zich alleen kunnen handhaven als zij als coöperaties de mens in het middelpunt van het handelen en streven blijven stellen. Het recht op inspraak in de echte coöperaties en de vrijwillige medewerking van de leden vertegenwoordigen waarden die niet in geld zijn uit te drukken. Het zou echter zeer ondank baar zijn de trouw van de leden aan de coöperatie niet van tijd tot tijd met geschenken te belonen. Omdat het leven van alledag nogal rationeel en zakelijk van aard is, stelt ieder mens het op prijs een persoonlijke behandeling te ontvangen en dit geldt in het bijzonder voor bankrelaties aldus „De Boerenleenbank" van februari 1969. Sterker nog, juist in deze tijd, nu steeds meer mensen aan de loketten verschijnen met een bescheiden be grip en kennis van bankzaken, is het van groot belang, stil te staan bij datgene wat een zo ideaal mogelijk contact tussen cliënt en balie-employé's 195

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 41