In de voorgaande artikelen in deze rubriek is be toogd, dat het voor de opbouw van een goede or ganisatie vereist is, dat tot het delegeren van ta ken wordt overgegaan. In dit verband is een over zicht gegeven van de verschillende omstandig heden welke hierbij een rol spelen. Tevens werd naar voren gebracht dat bij het uitdelen van de taken terdege rekening moet worden gehouden met de eisen die uit het oogpunt functiescheiding zijn te stellen aan de verdeling van de verantwoorde lijkheden en bevoegdheden over de verschillende leidinggevende functionarissen. Beklemtoond werd het belang van een goede functiescheiding voor de interne en externe controle bij de bank. Hiernaast kan worden gesteld dat uit het feit dat tot delegatie is overgegaan een noodzaak tot con trole voortvloeit. Hierop zal in dit artikel nader wor den ingegaan. REKENING EN VERANTWOORDING Bij delegatie wordt weliswaar een aantal be voegdheden en verantwoordelijkheden overgedra gen aan een ander, maar de uiteindelijke verant woordelijkheid blijft berusten bij degene die dele geert, dus in casu bij de leiding van de bank. In feite betekent dit, dat men een ander als het ware de beurs in handen geeft om (een deel van) de huishouding zelfstandig te voeren, terwijl men zelf verantwoordelijk is voor het op de juiste wijze voeren van de huishouding. De consequentie hiervan is dat men dus zal willen weten hoe de ander het beheer heeft gevoerd. Uit dit voorbeeldje blijkt duidelijk, dat men niet kan volstaan met het alleen maar delegeren van bepaalde taken. Men zal ook van degene aan wie gedelegeerd is, verantwoording moeten vragen van het door hem gevoerde beleid. Anderzijds zal degene aan wie is gedelegeerd ook verantwoording willen afleggen van het ge voerde beleid teneinde op deze wijze te kunnen worden gedéchargeerd. Delegeren betekent dus niet alleen het overdragen van bepaalde taken en de daarmee verband houdende verantwoordelijk heden en bevoegdheden, maar tevens het vragen en afleggen van verantwoording. Uiteraard behoeft hierbij niet uitsluitend te worden gedacht aan een schriftelijke verantwoording. Ten aanzien van de vorm waarin en de manier waarop deze verant woording wordt gegeven is grote variatie moge lijk. Anderzijds kan met het ontvangen en bestu deren van een verantwoording niet worden vol staan. Men zal zich ervan dienen te overtuigen dat deze aan de te stellen eisen voldoet, m.a.w. de verantwoording zal dienen te worden gecontro leerd. Deze noodzaak tot verantwoording en controle geldt in feite voor alle niveaus van de organisatie. Wel zal het accent in het ene geval meer op de verantwoording en in het andere geval op de controle liggen. In alle gevallen evenwel waarin aan iemand een bepaalde verplichting wordt opge legd, zal dienen te worden nagegaan hoe aan deze verplichting is voldaan. Anderzijds zal verantwoor ding moeten worden afgelegd over de uitvoering welke aan de verplichting is gegeven. CONTROLE OP DE VERANTWOORDING De ontvangen verantwoording zal dienen te worden gecontroleerd. Hierbij zal ten aanzien van de volgende omstandigheden zekerheid moeten worden verkregen. 192

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 38