BANK-NOTEN BEWOLKT MET HIER EN DAAR EEN OPKLARING Iets over neon in de lage landen bij de zee. Lichtreclames hebben hierom zo'n opgang ge maakt omdat zij licht geven. Niet in die zin dat zij de omgeving verlichten, maar wel omdat zij door hun lichtwerking de aandacht op zich vestigen. Aandacht trekken is essentieel voor elke licht reclame, of het nu om een naamreclame, een merkbeeld of een reclametekst gaat. Een neon-installatie verliest echter zijn functie als blikvanger als hij niet brandt. In een vorig nummer is al eens gewezen op het belang van uniformiteit op het gebied van neon. Het lijkt echter ook nodig op bovenstaande de aandacht te vestigen. Heel wat banken hebben zich een kostbare neoninstallatie aangeschaft maar benutten deze niet ten volle. Het is ons opgevallen dat veel neoninstallaties te laat worden ontstoken of in het geheel niet branden. Dit zal wel aan on achtzaamheid moeten worden toegeschreven want wij kunnen ons niet voorstellen dat het uit zuinig heidsoverwegingen wordt gedaan. Het stroomver bruik van een neoninstallatie is immers uiterst gering. Hoe het zij, een neon die niet brandt heeft weinig effect. Behalve 's avonds kan een neon installatie ook op donkere dagen zijn dienst be wijzen en donkere dagen maken wij in ons landje nogal eens mee. Al zijn wij momenteel al weer een heel eind op weg naar de langste dag en hopen wij van harte dat wij deze zomer veel de zon zullen zien, het blijft niettemin zaak attent te blijven op onze neon installatie. Als uw elektriciteitsrekening er nauwelijks merk baar door zal stijgen, is het dan zo vreemd, dat wij u adviseren uw neon dag en nacht te laten bran den? Voorkomen wordt dan dat de installatie 's avonds te laat wordt ontstoken of op een druilerige dag helemaal niet brandt. Vierentwintig uur neon, is ons advies aan alle banken onder Hollands lage luchten. Want al zijn wij ten aanzien van de komende zomer nog zo op timistisch gestemd, het zal wel weer zijn zoals zo vaak: bewolkt met hier en daar een opklaring. BANK BIEDT BANKEN AAN In de Raiffeisenorganisatie is het bereiken van een mijlpaal (5, 10, 20 miljoen aan spaargelden) een welhaast dagelijkse aangelegenheid geworden. In de vreugde die er bij de bank over dit feit heerst wordt veelal ook de plaatselijke gemeen schap betrokken. Deze gemeenschap immers heeft de gelden bijeengebracht en kan grotendeels „verantwoordelijk" worden gesteld voor het be reiken van een dergelijke mijlpaal. Zo ook bij de Raiffeisenbank „Doetinchem", die haar vreugde over het passeren van 20 miljoen aan spaargel den niet ongemerkt voorbij wilde laten gaan en de bevolking in deze plaats hierin deelgenoot heeft willen maken. De bank heeft de „Stichting Doe tinchem 70" die zich voornamelijk beijvert en bezighoudt met het leefbaar maken van de Ge meente Doetinchem 18 zitbanken aangeboden. De 18 banken zullen een plaats krijgen in enkele van de bossen die Doetinchem rijk is, met name de bossen van de Kruisberg en de Slangenburg. De Stichting „Doetinchem 70" zal de banken in de bossen plaatsen en is voorts belast met het onder houd ervan. De Raiffeisenbank „Doetinchem" heeft goed begrepen dat de banken in een behoefte voorzien. Er bestond nl. in de bossen rond Doe tinchem, ondanks het feit dat vele mensen er dagelijks hun rust en vertier zoeken, een nijpend gebrek aan banken waarop men even kan uitrusten 178

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 24