VERANDERENDE WENSEN VAN DE CONSU MENT Een derde factor welke voor de afzet van de Nederlandse kasprodukten van groot belang is, heeft betrekking op veranderingen in de wensen eri behoeften van de consument. Doordat in de beroepsbevolking een verschuiving optreedt van handarbeider naar employé neemt de fysieke in spanning welke voor de uitoefening van het be roep nodig is, over het geheel genomen af. Dit heeft gevolgen voor de vraag naar calorieën per hoofd van de bevolking. Door deze ontwikkeling ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor afzet van groenten. De heer Meulenberg heeft berekend dat het verbruik van tomaat bij employés hoger ligt dan bij handarbeiders. Bij bloemen is dit verschil zelfs zeer groot. Voor sla kon geen betrouwbaar statistisch beeld worden verkregen. Andere wensen van de consumenten uiten zich in de kwaliteit van de produkten, de behoefte aan variatie en aan een goede verpakking. De con clusie wordt dan ook getrokken, dat voor het be nutten van afzetkansen een actief marktbeleid moet worden gevoerd. De heer Meulenberg be pleit daarvoor een nauwere samenwerking tussen producenten en afzetorganisatie binnen het raam van een duidelijk marktplan. Grote aandacht verdient het inspelen op nieuwe detailhandelstechnieken en het voldoen aan de wensen van grote afnemers. Zoals bekend zoekt het Centraal Bureau voor de Tuinbouwveilingen in dit opzicht naar passende oplossingen. (De voordracht van de heer Meulenberg is opgenomen in „Mede- delingen van de Directie Tuinbouw" van december 1968). Het verbruik van komkommers is in bepaalde maanden van het jaar zeer hoog. 141

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 39