ORGANISAHI EN BflCHKY In het februarinummer van de Raiffeisenbode is opgemerkt dat een goede organisatie een dele gatie van bevoegdheden meebrengt. Hierbij moe ten taken en bevoegdheden goed op elkaar zijn afgestemd, zodat degene aan wie wordt gedele geerd ook inderdaad de verantwoordelijkheid voor de hem toegewezen taak zal kunnen dragen. In dit artikel zal op de diverse aspecten van de de legatie nog nader worden ingegaan. NIVEAUS EN DELEGATIE In een bedrijf zijn de volgende niveaus te on derscheiden: 1. Directie deze bepaalt de richting en de planning van de activiteiten op grond van haar algemene bevoegdheden. 2. Afdelingsleiding deze detailleert de door de directie gegeven doelstellingen nader, geeft opdracht tot de uitvoering en regelt en contro leert deze. 3. Uitvoerders deze voeren de deeltaken uit overeenkomstig de richtlijnen van de afdelings leiding. Deze verschillende niveaus hebben ieder hun eigen taken, verantwoordelijkheden en voor zover het de directie en afdelingsleiding betreft bevoegdheden. De niveaus moeten alle orga nisch in de totaalstructuur van het bedrijf worden opgenomen, terwijl de organisatie als geheel op de typische behoeften en eisen van het bedrijf moet zijn afgestemd. Ten aanzien van de delegatie zij opgemerkt, dat in eerste instantie hierbij wordt gedacht aan dele gatie aan de chefs. Gezien de aard van het bank bedrijf en de omvang van de banken zal men als regel niet veel verder kunnen gaan, wil men niet een te weinig flexibel geheel verkrijgen. De uit voerenden zullen op vrij grote schaal moeten kun nen „switchen" wil leegloop vermeden worden. Principieel moet worden gesteld, dat delegatie meebrengt dat degene aan wie wordt gedelegeerd verantwoording aflegt aan degene die delegeert. TAAKOMVANG EN TAAKINHOUD Bij de banken is een groot aantal taken com plexen van samenhangende werkzaamheden te onderscheiden. Naast b.v. kredietverlening, boek houding, kas en giro denken wij ook aan b.v. huis houdelijke dienst, secretariaat, personeelszaken en dergelijke. Bepaald zal moeten worden welke taak of taken aan ieder van de leidinggevende functionarissen zullen worden gedelegeerd en dus onder hun verantwoording zullen vallen. Dat bij de bepaling van de taken die aan een bepaalde chef zullen worden toegewezen, rekening wordt gehouden met de persoonlijke eigenschap pen en bekwaamheden van betrokkenen is vrijwel vanzelfsprekend, evenals de omstandigheid dat alle aanwezige taken moeten worden verdeeld. Hiernaast zal men zich goed dienen te realiseren wat de omvang is van de aan de diverse personen gedelegeerde taken, teneinde enerzijds een over belasting van betrokkenen en anderzijds een te weinig harmonieuze opbouw van de organisatie te voorkomen. Tenslotte zal voor een goede en duidelijke be grenzing van de taak moeten worden zorggedra gen teneinde te vermijden dat competentiekwesties ontstaan of dat verantwoordelijkheid wordt afge schoven. In dit verband wordt tevens gewezen op het gevaar, dat iedere organisatie bedreigt, t.w. dat het een „papieren" systeem blijft, terwijl in werkelijkheid de verhoudingen geheel anders lig- 137

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 35