RAlFFEIÓEi BODE i banknoten steed aan de omgeving waarin de werkzaamheden moeten worden verricht. voorlichting Essentieel bij het streven naar goede verhou dingen met het eigen personeel is de voorlichting welke wordt gegeven. Personeelsleden die van niets weten en vooral niet weten waarom iets moet gebeuren, zijn over het algemeen weinig spontane medewerkers. Ontbreekt het aan interne voorlichting, dan kan gemakkelijk een gevoel van onbehagen ontstaan, dat zijn weerslag zal hebben op de houding welke ten opzichte van de bank wordt ingenomen. En dat is dan weer van invloed op de wijze waarop men tijdens en buiten het werk de bank vertegenwoor digt. Een medewerker die overdag een onaange name ervaring heeft opgedaan, vertelt er thuis over en als hij dezelfde avond ook nog naar een verjaardag of naar zijn voetbalclub moet, zijn er voor twaalf uur al heel wat mensen die de bank met andere ogen bekijken. Van de groep „personeel" kan dus zowel een positieve als een negatieve invloed uitgaan. Al het streven naar goede verhoudingen met de buitenwereld, kan daardoor van binnen uit worden ondermijnd. Daarom, het bevorderen van goede verhoudingen dient binnenshuis te beginnen, bij het eigen personeel. Ook het personeel vormt een groep van wier oordeel men afhankelijk is voor de verdere groei van de bank. voor verbetering vatbaar Om die reden is het gewenst de medewerkers regelmatig te informeren en hen bij de gang van zaken te betrekken. Tijdens de studiedagen, welke eind vorig jaar en in het begin van dit jaar zijn gehouden voor personeelsleden van aangesloten banken en waar ook het punt interne voorlichting ter sprake kwam bij het onderwerp „Public Relations", is naar voren gekomen, dat bij heel wat banken de voorlichting aan het personeel voor verbetering vatbaar is. Er bleek onder meer dat het jaarverslag bij verschil lende banken nog nooit met het personeel is be sproken. Sommigen krijgen het zelfs in het geheel niet te zien. Hetzelfde kan gezegd worden van de circulaires, welke van de Centrale Bank worden ontvangen. En toch zijn er bij die circulaires ver schillende welke alleen al om zakelijke redenen, een ruime verspreiding binnen de bank verlangen. Bij bepaalde banken komen de circulaires niet verder dan het bureau van de directeur. Ook is tijdens de studiedagen opnieuw geble ken, dat het blad, dat de lezer thans voor zich heeft en dat toch een goede hoeveelheid informatie over onze organisatie bevat, aan lang niet alle mede werkers onder ogen komt. Wij hebben ook stellig de indruk dat er nog heel wat banken zijn, voor wie een periodieke bespre king met het personeel, althans met het kader, iets nieuws is. Vaak wordt nog geredeneerd in de trant van „dat hoeven zij niet te weten". En die „zij" dat zijn dan de medewerkers van wier oordeel en hou ding men in zo belangrijke mate afhankelijk is. Nog al te vaak wordt vergeten dat voorlichting bijdraagt tot beter begrip en vertrouwen en dat een juiste voorlichting niet alleen het werk ten goede komt, maar evenzeer bepalend is voor de mentaliteit van de medewerkers. 126

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 24