PERS(GAST)VRIJHEID Vrijwel dagelijks worden nieuwe bankgebouwen geopend. Vaak is de bank voor de publiciteit rond de opening aangewezen op de plaatselijke ver slaggevers die, omdat een opening „nieuws" is, veelal van hun belangstelling blijk zullen geven. Het komt evenwel meer dan eens voor, dat de verslaggever die toch bij de opening uit publici- teitsoogpunt één van de belangrijkste gasten is, bij het officiële gedeelte een slechte plaats krijgt toebedeeld ergens achter in de zaal, waar hij de woorden van de voorzitter bij diens openingstoe spraak alsmede datgene wat andere sprekers te zeggen hebben slecht kan verstaan. Men dient er zich daarom vooral van te over tuigen dat de verslaggever ook werkelijk een goede plaats toebedeeld heeft gekregen, het liefst voorin de zaal, waarbij dan op de tafels, om te voorkomen dat deze plaatsen voortijdig worden ingenomen door andere gasten, het bordje „ge reserveerd voor de pers" dient te worden ge plaatst. Het onjuist weergeven van namen die maar half verstaanbaar zijn en cijfers waarbij het vergeten van één cijfer al tot gevolg kan hebben dat een onjuist beeld over de bank en de betrokken per sonen in de plaatselijke pers overkomt, kan min der prettige gevolgen hebben. Ook kan het de aanleiding zijn tot vreemde interpretaties bij de plaatselijke burgerij. Er is echter nog een andere mogelijkheid om te voorkomen dat de plaatselijke krant verkeerde cijfers en namen vermeldt. Het op de dag van de opening „vrijhouden" van een functionaris van de bank die met de gehele gang van zaken op de hoogte is en ten dienste van de verslaggever staat, kan al een stap in de goede richting zijn. Tijdens de speeches kunnen zich na melijk punten aandienen die een nadere toelich ting behoeven. De goed georiënteerde functionaris zal de verslaggever in dit geval direct behulpzaam kunnen zijn en eventuele vragen van zijn kant kun nen beantwoorden. De communicatie tussen bank en verslaggever kan welhaast sluitend zijn en volledig aan haar doel beantwoorden door het vooraf op schrift stellen en aan het begin van de bijeenkomst uit reiken van bepaalde gegevens aan de pers. Aangezien ook de volledige tekst van de voor zitter in vele gevallen bekend zal zijn vóór de dag van de officiële opening, is het misschien nuttig een exemplaar van zijn rede bij te voegen. Daar naast worden ook foto's van b.v. het bankgebouw in het algemeen gewaardeerd. Gaat deze docu mentatie een dermate grote omvang aannemen, dat het geheel veel weg gaat krijgen van een papierwinkel dan is het uitreiken van een goed verzorgd persmapje zeker het overwegen waard. Deze vorm van „serviceverlening" die bedoeld is om de taak van de verslaggever te vergemak kelijken, zal dan ongetwijfeld de verslaggeving ten goede komen. HET El HEEFT AFGEDAAN Verscheidene jaren reeds wordt „de opgaande lijn" beschouwd als het beeldmerk van de Raif- feisenbank. Het rechthoekje met daarin in „dia positief" een opgaand lijntje vóór de naam Raif- feisenbank wordt consequent gebruikt in alle pu- ra 124

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 22