door Mr. J. S. Biesheuvel Waterschappen vernieuwen kan men lezen als een feitelijk gebeuren: zij zijn met hun vernieuwing bezig. Men kan het ook lezen als een opdracht of een leus: waterschappen doet er wat aan, vernieuw je! leder vat het maar op, zoals hij wil. Ik wil er alleen maar mee zeggen, hetgeen de titel inhoudt. Vrijheid, blijheid, zeker in dit land en zeker op dit terrein, mits er maar goed en efficiënt werk door de waterschappen wordt geleverd. Voor hun belangenbehartiging zoeken de water schappen met elkaar trouwens ook nieuwe organi satievormen. Jarenlang bestaan er reeds Provin ciale Waterschapsbonden. Deze behartigen als privaatrechtelijke verenigingen de belangen der zelfstandige publiekrechtelijke waterschappen bij Provinciale Staten. In nationaal verband bestaat er sedert 1927 de bekende Unie van Waterschaps bonden in Den Haag. Dit is het landelijke privaat rechtelijke verband der elf Provinciale Bonden. Met ingang van 1 januari 1969 nu is deze organi satie omgebouwd in een Unie van Waterschappen, waarvan rechtstreeks alle waterschappen lid kun nen zijn. Deze Unie is hun pleitbezorger bij Kabinet en Volksvertegenwoordiging. Zo'n landelijke Unie met rechtstreeks individueel lidmaatschap der waterschappen geeft ook de gelegenheid om jaarlijks „een podium" op te richten in een alge mene vergadering, van waaruit men het water- schapswerk, meer dan voorheen, publiekelijk kan uitdragen. Ook in dit opzicht dus terecht: water schappen vernieuwen. Vertel mij nu echter nog eens precies en in praktische bewoordingen, zo heeft een lezer van deze korte reeks artikelen gevraagd, hoe krijgt een waterschap nu zijn taak opgedragen? Waaraan ontleent het zijn bevoegdheid? Hoe kiest men zijn bestuur? Hoe komt men aan de nodige financiële middelen? Een en ander, liefst zo werd erbij gezegd met enkele duidelijke voorbeelden van regelingen terzake bij bestaande waterschappen. Toe maar, een flinke opdracht! Om onze vraag steller terwille te zijn, gaan wij dus nog eens even op deze concrete vragen nader in. Als voorbeeld nemen wij daarbij de regelingen van enige ons bekende waterschappen, die naast de waterbe- heersingstaak ook belast zijn met de afvalwater zuivering. Gevallen dus waarin verschillende groe peringen hiervoor noodzakelijkerwijs samenwer ken. Dit is dus bepaald niet (helaas niet!) overal het geval, maar het is het meest moderne patroon van de waterschappen, die wij kennen. Daarom lenen deze zich het best voor de onderhavige bespre king. OPDRACHT AAN EEN WATERSCHAP EN BE VOEGDHEID Zo'n opdracht komt dus altijd van Provinciale Staten. Onder goedkeuring van de Kroon (het oppertoezicht) kunnen deze staten een waterschap instellen, de grenzen van bestaande waterschap pen wijzigen en ook zelfs waterschappen ophef fen. De toestemming van belanghebbende grond eigenaren is hiervoor niet vereist. De provincies hebben thans als regel een algemeen water schapsreglement, voor iedere provincie afzonder lijk. Daarin is vervat de algemene regeling van het waterschapsrecht in de desbetreffende provincie, althans voor zover deze regeling voor alle water schappen in deze provincie gelijk kan zijn. In dit algemeen provinciale reglement gaat het over de regeling en de uitoefening van het stemrecht, over de inrichting der besturen en de vereisten voor het lidmaatschap daarvan, over de wijze van be stuursverkiezing, het geldelijk beheer, de goed keuring van begroting en rekening door Gedepu teerde Staten. 120

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 18