kiezen van een andere weg, waardoor m.i. door velen de „Raiffeisenkalender" wel gebruikt kan worden als reclamemiddel en een op prijs gesteld cadeau, wat ook weer zal leiden tot een grotere afname. Het moet toch wel mogelijk zijn platen te kiezen waarvoor in het algemeen goede belangstelling be staat. Ik denk daarbij aan: deltawerken, inpolderin gen, natuurgebieden, recreatie enz. Het zal door mij op prijs gesteld worden als de redactie en anderen hun mening hierover kenbaar willen maken. Hoogachtend, W. Brand voorzitter bestuur Raiffeisenbank Domburg ook veel instemmende reacties ontvangen over de wijze waarop dit onderwerp door ons werd be handeld en gepresenteerd. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat wij met onze kalenders beslist wel een goede representatie hebben gebracht. De kalender 1970 is van een geheel andere op zet geworden. Reeds in juli van het vorige jaar word met de voorbereidende werkzaamheden hier toe begonnen. De uitvoering is door ons aan de hand van vele suggesties aangepast aan de door- sneesmaak van het publiek en omvat twaalf aan trekkelijke prenten, welke zijn vervaardigd door een begaafd illustrator. Deze kalender is inmiddels in druk gegeven en zal medio april aan de aangesloten banken worden aangeboden. NASCHRIFT VAN DE REDACTIE Van de zijde van de afdeling Publiciteit ver nemen wij dat de kunstkalender 1969 de laatste in de serie „kunst" is geweest. Met deze kalender werden de diverse perioden in de schilderkunst afgesloten. Dat niet iedereen interesse heeft kunnen op brengen voor de moderne periode, is begrijpelijk. Een interesse, die wij bij anderen in zeer beslist overtuigende zin weer wel hebben mogen ervaren, afdalend uiteraard tot gematigder vormen met alle gradaties van erkenning daartussen. Overigens begrijpelijk dat niet altijd aan ieders wensen tegemoet is kunnen komen. De oude meesters, de zogenaamde „fijnschil ders", zullen over het algemeen door een breder publiek geapprecieerd zijn geworden dan bijvoor beeld de experimentele schilders, daar zijn wij van overtuigd. Met nadruk moeten wij echter stellen dat wij met de kunstkalenders geenszins alleen het kunst minnend publiek hebben willen bereiken. Kunst is namelijk een algemeen bezit en als zo danig hebben wij getracht deze kunst voor een breder publiek, mede door middel van de toelich tende tekst, begrijpelijker en meer aanvaardbaar te maken. Naast kritische, hebben wij in de afgelopen jaren 102

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 52