ORGANISATIE EN EFFICIENCY 3 In elk bedrijf worden dagelijks zeer vele kleine en grote beslissingen genomen. Deze beslissingen worden genomen door verschillende personen bin nen het bedrijf, al naar gelang zij hiertoe bevoegd zijn. De structuur van het bedrijf, de organisatie en de bestaande verhoudingen tussen leiding gevenden en ondergeschikten spelen daarbij een grote rol. ORGANISATIE Zodra in een bedrijf meerdere personen te werk zijn gesteld, komt het probleem van de organisatie naar voren. Bij het eenmansbedrijf is nog geen sprake van enige vorm van samenwerking. Wordt echter de eerste bediende aangenomen, dan zal er sprake zijn van enige vorm van samenwerking of anders gezegd enige vorm van organisatie. Deze problematiek is derhalve niet slechts be langrijk voor grote banken, ook voor de kleinere is het nuttig kennis te nemen van de problemen, welke zich voordoen in een bedrijf met meerdere werknemers. Samenwerking komt niet vanzelf tot stand. De verschillende taken en werkzaamheden moeten worden gepland en worden georganiseerd. Er dienen regels te worden vastgesteld, welke de samenwerking verzekeren en bevorderen. Het uit eindelijke doel van het organiseren ishet arbeids proces met zo weinig mogelijk moeilijkheden, strubbelingen en wrijvingen te doen verlopen. Onder organisatie kan worden verstaan een raamwerk of schema waarin wordt bepaald, welke plaats een personeelslid in het bedrijf inneemt, wat zijn bevoegdheden zijn en welke verantwoor delijkheden het betrokken personeelslid draagt. Met een goede organisatie moet het mogelijk zijn de volgende doelstellingen te realiseren: het regelen van de procedures binnen het be drijf het regelen van de procedure van de beslis singen het vermijden van storingen het reduceren van de leegloop tot een minimum het leveren van een maximum aan prestaties met een minimum aan krachten het bevorderen van de overzichtelijkheid van het bedrijf voor de leiding. Uiteraard zal er naar moeten worden gestreefd een zodanige organisatie op te bouwen, dat bin nen het bedrijf de nodige souplesse kan worden opgebracht om een aanpassing aan de steeds wij zigende omstandigheden mogelijk te doen zijn. HET DOEL VAN DE ORGANISATIE a. Begrenzing In de eerste plaats zal door een doelmatige organisatie moeten worden bereikt, dat een goede begrenzing van de verschillende taken wordt be reikt. leder personeelslid zal voortdurend met een bepaalde taak moeten worden belast, welke zich duidelijk onderscheidt van de taak van een ander. In de praktijk blijkt, dat dit niet een eenvoudige opgave is. Bij een indeling van de verschillende taken moet rekening worden gehouden met vele factoren, zoals kennis, vakbekwaamheid, takt en dergelijke. Een duidelijke afbakening en dus ook een duide lijke omschrijving van de taak is zonder meer noodzakelijk voor diegenen in het bedrijf, die een leidinggevende functie hebben. Hierdoor is het ook voor de overige medewerkers duidelijk aan wie zij verantwoording schuldig zijn. Bij een grote bank zal een leidinggevende functionaris steeds meer de beschikking hebben over een vast aantal mede werkers. Bij de kleinere banken is dit vaste sche matische patroon niet in die mate aanwezig. Spe ciaal bij de kleine banken komt de situatie voor 100

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 50