beoordeling kredietaanvragen Door medewerkers van de afdeling Kredietver lening van de Coöp. Centrale Raiffeisen-Bank zul len enkele artikelen worden geschreven over de beoordeling van kredietaanvragen door de aange sloten banken. Wil men tot een verantwoorde beoordeling van kredietaanvragen komen, dan zal men niet kunnen volstaan met het eenvoudig noteren van hetgeen de cliënt denkt nodig te hebben. Reeds bij het eerste contact met de aanvrager zal blijken, dat men dikwijls nogal wat gegevens nodig heeft om volledig geïnformeerd te zijn. Dit eerste contact is zeer belangrijk. De cliënt merkt spoedig of men met kennis van zaken zijn aanvraag beziet, terwijl de bank door haar bekend heid met de plaatselijke gemeenschap veelal zal weten of zij met een gunstig bekend staand zaken man of particulier heeft te maken. Om te vermijden, dat men de cliënt naderhand nog eens om inlichtingen moet verzoeken, is het van het grootste belang dat bij het eerste gesprek alle gegevens worden gevraagd, die nodig zijn om de kredietaanvraag juist te kunnen beoordelen. Nu zullen de gegevens bij kredietverlening aan een particulier voor andere dan bedrijfsdoeleinden hoofdzakelijk beperkt kunnen blijven tot een vol doende inzicht in zijn financiële positie. Bij het verstrekken van een voorschot onder volwaardige zekerheid, zoals hypotheek, zal de bank met de gedachte naar een passende fi nanciering voor haar cliënten te streven zich niet willen laten leiden door de overweging van ,,wat kan ons gebeuren?", maar zich er gaarne van overtuigen of de aanvrager de lasten kan opbren gen. Dit is zeker van belang indien sprake is van een aanzienlijk bedrag, een hoge extra-hypotheek verzekering, of een woningfinanciering onder ge meentegarantie aan jonge echtparen. Vooral bij zeer grote aanvragen kan het gewenst zijn, dat de bank een recent aanslagbiljet Inkomsten- en Vermogensbelasting ter inzage vraagt. Ook bij aanvragen om een persoonlijke lening zullen deze overwegingen gelden. In de onlangs aangekondigde „Wet op het Consumptief Krediet" gaat de regering er vanuit, dat dit soort leningen geen teken meer is van armoede, maar van wel vaart. Het zijn echter nog steeds de sterke benen, die de weelde kunnen dragen. Aan onze banken daarom de taak de „sterkteleer" juist toe te pas sen. Het aanvraagformulier voor een persoonlijke lening biedt hiertoe bij volledig invullen zeker de mogelijkheid. Dat het Bureau Krediet Registratie bij het beoordelen van deze aanvragen een waar devolle bron van informatie is, mag hier zeker niet onvermeld blijven. Komt de aanvrager niet als particulier, maar als zakenman, dan zal om te beginnen de bank ge- informeerd moeten worden omtrent de onderne mingsvorm. Een uittreksel uit het Handelsregister verkrijgbaar bij de Kamer van Koophandel kan hieromtrent naderhand verder inzicht verschaffen. Komt de cliënt als firmant, dan zal de bank hem moeten vragen om een exemplaar van het firma contract. De vraag doet zich nu direct voor, wie de andere firmanten zijn. Deze zijn eveneens hoofdelijk aansprakelijk en hun financiële positie, zowel in de firma als privé, is daarom van belang. Krijgt de bank een directeur van een n.v. op be zoek, dan zal zij zich mede een oordeel moeten vormen aan de hand van een exemplaar van de 73

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 23