Gedeelte van het interieur van een modern poldergemaal. waterschappen vernieuwen delijke vervuilers worden de gemeentebesturen nogal eens gevraagd om namens hen afgevaar digden in de waterschapsbesturen aan te wijzen Op die wijze kennen de grote moderne water schappen reeds drie verschillende groeperingen in hun bestuur de grondeigenaren (veelal agra riërs) de industriële en de huishoudelijke (gemeen telijke) vertegenwoordigers. Deze groeperingen moet men niet zien als politieke vertegenwoordi gers (hoe een nuttige taak deze overigens in een democratie ook vervullen). Hoogstens als belan genvertegenwoordigers. Binnen de waterschap pen kent men eenvoudig geen politieke tegenstel lingen. Men richt zich binnen de doelcorporaties op het éne doel, dat zeer kort omschreven kan worden als waterbeheersing en waterzuivering. In de meeste waterschappen is men wat zijn „burge meesters" keuze betreft zeer modern. Dit betreft de benoeming van de voorzitter, de dijkgraaf of de watergraaf. Hij wordt rechtstreeks gekozen door het bestuur, dat de aanbeveling voor zijn benoe ming aan gedeputeerde staten voorlegt ter in diening bij de Kroon. Zo wordt in de grotere waterschappen de eerste man door de Koningin op zijn post benoemd, maar dan betreft het toch eigenlijk een gekozen voorzitter en niet een be noemde voorzitter, zoals bij de gemeente het geval is. Bij de waterschappen werkt dit uitstekend, maar zoals gezegd, de politiek speelt hier dan ook geen rol. 72

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 22