Gedeelte van het interieur van een
modern poldergemaal.
waterschappen vernieuwen
delijke vervuilers worden de gemeentebesturen
nogal eens gevraagd om namens hen afgevaar
digden in de waterschapsbesturen aan te wijzen
Op die wijze kennen de grote moderne water
schappen reeds drie verschillende groeperingen in
hun bestuur de grondeigenaren (veelal agra
riërs) de industriële en de huishoudelijke (gemeen
telijke) vertegenwoordigers. Deze groeperingen
moet men niet zien als politieke vertegenwoordi
gers (hoe een nuttige taak deze overigens in een
democratie ook vervullen). Hoogstens als belan
genvertegenwoordigers. Binnen de waterschap
pen kent men eenvoudig geen politieke tegenstel
lingen. Men richt zich binnen de doelcorporaties
op het éne doel, dat zeer kort omschreven kan
worden als waterbeheersing en waterzuivering. In
de meeste waterschappen is men wat zijn „burge
meesters" keuze betreft zeer modern. Dit betreft
de benoeming van de voorzitter, de dijkgraaf of de
watergraaf. Hij wordt rechtstreeks gekozen door
het bestuur, dat de aanbeveling voor zijn benoe
ming aan gedeputeerde staten voorlegt ter in
diening bij de Kroon. Zo wordt in de grotere
waterschappen de eerste man door de Koningin
op zijn post benoemd, maar dan betreft het toch
eigenlijk een gekozen voorzitter en niet een be
noemde voorzitter, zoals bij de gemeente het geval
is. Bij de waterschappen werkt dit uitstekend,
maar zoals gezegd, de politiek speelt hier dan ook
geen rol.
72