regel in beheer bij het Rijk. Soms komt in deze echter ook nog wel een beheer door provincie of waterschap voor. Eigenlijk is het hier juist zo als met de wegen. Wij kennen immers rijkswegen, provinciale wegen, gemeentewegen en ook wel wegen in onderhoud bij waterschappen. Ten aan zien van de waterschappen nu moeten wij consta teren dat de provinciale overheid krachtens grond wet en wet jegens de waterschappen een alles beheersende positie inneemt. Provinciale Staten kunnen als het ware waterschappen maken en breken. Over reorganisatie, samenvoeging, stich ting of opheffing van waterschappen ligt de be slissing in handen van de provincie, niet van de rijksoverheid. Gezien de eerder geschetste op komst der waterschappen van „onderop", is dit ook begrijpelijk. Gedecentraliseerde bestuursvor men hebben op dit terrein hun grote waarde be wezen. WAT IS EN WAT DOET EEN WATERSCHAP? Het wordt hoog tijd om nu eens precies aan te geven wat een waterschap is. Staatsrechtelijk ge zien is het een openbaar lichaam (publiekrechte lijk lichaam, overheidslichaam). Het is een doel corporatie, welke uitsluitend belast is met één of meer waterstaattaken. Behartiging dus van een bepaald aangewezen belang van waterstaatkun dige aard. Dit in tegenstelling tot territoriale cor- Afvalwaterzuiveringsinstallatie poraties, zoals de gemeenten en provincies, die alle belangen op een aangegeven territoir of grondgebied hebben te behartigen (behalve die welke uitdrukkelijk zijn uitgesloten en welke de hogere overheid de Rijksoverheid aan zich houdt). Volledigheidshalve vermelden wij hierbij dan ook nog de bedrijfscorporaties als publiek rechtelijke lichamen, zoals het Landbouwschap. Hier hebben wij te maken met openbare lichamen, die een bepaald bedrijfsbelang hebben te beharti gen en wel in het kader van het algemeen belang, zoals de wet zegt. Welke taak van waterstaatkundige aard krijgt een waterschap nu in het algemeen toegewezen? Deze valt uiteen in: 1. waterkering (zorg voor de dijken) 2. waterbeheersing (dit kan zijn waterafvoer, soms ook wel watertoevoer of infiltratie bij de zeer schaars in ons land voorkomende verdrogingsverschijnselen) 3. zorg voor wegen, bruggen, sluizen enz. 4. afvalwaterzuivering, wanneer dit althans door provinciale staten aan een waterschap wordt opgedragen. 69

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 19