MAN EN PAARD Gelukkig behoeft juist deze rubriek in dit eerste nummer van de .vernieuwde" Raiffeisenbode niet te ontbreken, ook al hebben we slechts één ingezonden stuk. Het zij nog eens gezegd: Man en Paard is bedoeld om de lezers hun mening te laten uiten over alles wat in het kader van ons blad van belang is. Het naschrift van de redactie is daarbij secondair en kan eventueel best achterwege blijven. Ons ideaal: iedere maand een flink aantal, liefst korte puntig geformuleerde ingezonden stukken, welke wij, zonodig voorzien van kort commentaar, aan de lezers doorgeven. Geachte redactie, Gaarne vraag ik uw aandacht voor het volgende probleem, dat zich steeds meer, zowel bij de Cen trale Bank als bij de aangesloten banken, zal gaan voordoen op het gebied van assurantiën. Hoe meer de cliënten van deze dienst gebruik gaan maken, hoe meer problemen zich voor de banken gaan voordoen op het gebied van de be nodigde formulieren van elke maatschappij. Men krijgt van elke maatschappij, waarvoor men be middelt, een stroom van folders en aanvraagfor mulieren voor het sluiten van de verzekeringen. De folder is een specialiteit van de maatschappij, waarop hij zijn produkt aanbiedt, het aanvraag formulier komt voor alle maatschappijen echter vrijwel op hetzelfde neer. Door de Centrale Bank worden voor „bank zaken" steeds meer uniforme formulieren inge voerd. Zou het ook niet wenselijk zijn uniforme verzekeringsaanvraagformulieren in te voeren? Door de maatschappij zal dit niet worden gedaan, want een bepaalde maatschappij gaat geen kosten maken voor posten, welke misschien naar de con current gaan. De aangesloten banken zullen m.i. zeker gebaat zijn bij de invoering hiervan, zij zullen efficiënter kunnen gaan werken omdat men maar met één aanvraagformulier per soort verze kering te maken heeft. De naam van een maat schappij is zo ingevuld en ik neem aan dat iedere maatschappij met een dergelijk formulier genoegen zal nemen. Gaarne zal ik vernemen of in onze organisatie een dergelijke behoefte aan uniformiteit van assu rantie-aanvraagformulieren bestaat en of de moge lijkheid aanwezig is dat de Materiaalafdeling van de Centrale Bank deze formulieren in haar leve ringsprogram kan opnemen. Hoogachtend, W. P. van der Voort chef assurantie-afdeling Raiffeisenbank Sloten-Badhoevedorp NASCHRIFT VAN DE REDACTIE: Deze door de inzender gewenste uniformiteit kan niet door de Centrale Bank, maar alleen door een afspraak tussen de zeer vele verzekerings maatschappijen tot stand komen. De banken zou den daarmee inderdaad zijn gebaat, maar gezien de talloze soorten verzekeringen, de speciale eigenaardigheden daarvan en ook gezien de ver schillende aanpak van de maatschappijen (de con currentie!), zien wij het idee van de inzender voor lopig nog niet verwezenlijkt. Er is echter reeds een zekere uniformiteit in de schade-aangifteformulie ren voor autoschade, wat hopelijk een precedent zal kunnen zijn voor uniforme aanvraagformulieren. 50

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 52