record bereikt, aldus Raiffeisengenossenschaft van
9 november. Zij bedroegen 780 miljoen shilling, dit
is ruim 22 meer dan in de vergelijkbare periode
van 1967. Gedurende de jongste Raiffeisenspaar-
week werden bijna 67.000 nieuwe spaarbankboek
jes geopend, waarmee is bewezen dat het spaar
bankboekje niets aan haar betekenis als meest
eenvoudig en handig spaarinstrument verloren
heeft.
De laatste tijd worden er aan de cliënten van de
Duitse Raiffeisenbanken vele spaar- en beleggings
mogelijkheden geboden, aldus het door het Duitse
Raifffeisenverband uitgegeven „Bankbetriebliche
information" van 15 december jl. Zo hebben de
Raiffeisenbanken hun spaarcatalogus uitgebreid
met een Raiffeisenspaarbrief en het Raiffeisen-
spaarplan. Voorwaarde is echter dat er voldoende
reserves zijn in de vorm van een spaarbankboekje.
De bezitter van zo'n boekje heeft niet alleen recht
op allerlei bankdiensten, maar ontvangt desgewenst
alle mogelijke adviezen met betrekking tot ver
mogensvorming en belegging.
De belangrijkste taak van de Raiffeisenbanken
is om bij de verbreiding van de spaargedachte
voor alles de jeugd te betrekken.
Het spaarbankboekje is niet alleen het visite
kaartje van de enkeling, maar uiteindelijk ook de
spiegel van zijn levenswandel. Het spaarbankboekje
is het fundament voor het plannen maken, het spa
ren en het vooruitkomen. Daarmee verzekert de
spaarder zich van het nodige kapitaal voor zijn
ontwikkeling en oudedagvoorziening.
Voor de ontwikkeling van Afrika, Zuid-Amerika
en Azië is het belangrijk de in deze werelddelen
wonende volken te leren hoe zij zelf een econo
mische basis kunnen scheppen en daarmede een
eigen bestaan kunnen opbouwen. Wat is meer
voor de hand liggend, dan ze op de weg van zelf
hulp te wijzen op de spaar- en kredietsector zoals
deze door F. W. Raiffeisen in de tijd van de in
dustriële revolutie in de Europese landen is ver
breid. Dit schrijft de Schweizer Raiffeisenbote
onder de titel „Raiffeisen in ontwikkelingslanden."
Het is vooral de missie welke bij haar activitei
ten aandacht besteedt aan het oprichten van een
spaar- en kredietsysteem. Ook de Zwitserse Raif-
feisenbankorganisatie treedt hierbij op verzoek
adviserend op. Uit een brief welke de redactie van
genoemd blad ontving, werden enkele passages
genomen welke illustreren hoe men ook aan de in
woners van Afrikaanse landen de zin van het spa
ren kan bijbrengen.
Het opzetten van credit-unions betekent dat men
het sparen leert en als spaarder eventueel een
krediet kan opnemen voor het aankopen van land-
bouwbenodigdheden, voor vee, maar ook om
schoolgeld te betalen of een beter dak van golf
plaat op het huis te zetten.
Ook het blad Raiffeisen Rundschau van decem
ber 1968 besteedt aandacht aan het onderwerp
ontwikkelingshulp. Het blad memoreert dat er in
september 1965 in Denemarken een conferentie
werd georganiseerd teneinde de ontwikkelingshulp
op het gebied van het coöperatiewezen te coördi
neren.
Drie jaar later werd een conferentie gehouden
waaraan vertegenwoordigers van internationale
organisaties als O.E.C.D., I.L.O. en F.A.O. deel
namen, alsmede vertegenwoordigers van coöpera
tieve organisaties en vertegenwoordigers van ont
wikkelingslanden.
Uit het door de deelnemers aan deze jongste
conferentie gegeven overzicht van de technische
hulpverlening valt op het grote aandeel dat Israël
heeft in het geheel. Dit land stelde sedert 1958
liefst 2.500 coöperatie-experts ter beschikking aan
ontwikkelingslanden, terwijl 10.000 vakmensen en
leidinggevende personen een opleiding in dit land
genoten.
De internationale arbeidsorganisatie te Genève
heeft inmiddels 60 coöperatie-experts in dienst,
welke in een 34-tal ontwikkelingslanden werkzaam
zijn.
Een ander belangwekkend project dat door De
nemarken, Zweden, Noorwegen en Finland is op
gezet is de Noorse coöperatieschool in Nairobi.
Hier zijn 17 coöperatiedeskundigen als leraar of
adviseur werkzaam.
In West-Duitsland werden tot nu toe circa 550
mensen uit ontwikkelingslanden opgeleid; een pres
tatie welke opmerkelijk wordt geacht omdat de
Duitse Raiffeisenorganisatie niet over een eigen
school met leraren beschikt.
47