record bereikt, aldus Raiffeisengenossenschaft van 9 november. Zij bedroegen 780 miljoen shilling, dit is ruim 22 meer dan in de vergelijkbare periode van 1967. Gedurende de jongste Raiffeisenspaar- week werden bijna 67.000 nieuwe spaarbankboek jes geopend, waarmee is bewezen dat het spaar bankboekje niets aan haar betekenis als meest eenvoudig en handig spaarinstrument verloren heeft. De laatste tijd worden er aan de cliënten van de Duitse Raiffeisenbanken vele spaar- en beleggings mogelijkheden geboden, aldus het door het Duitse Raifffeisenverband uitgegeven „Bankbetriebliche information" van 15 december jl. Zo hebben de Raiffeisenbanken hun spaarcatalogus uitgebreid met een Raiffeisenspaarbrief en het Raiffeisen- spaarplan. Voorwaarde is echter dat er voldoende reserves zijn in de vorm van een spaarbankboekje. De bezitter van zo'n boekje heeft niet alleen recht op allerlei bankdiensten, maar ontvangt desgewenst alle mogelijke adviezen met betrekking tot ver mogensvorming en belegging. De belangrijkste taak van de Raiffeisenbanken is om bij de verbreiding van de spaargedachte voor alles de jeugd te betrekken. Het spaarbankboekje is niet alleen het visite kaartje van de enkeling, maar uiteindelijk ook de spiegel van zijn levenswandel. Het spaarbankboekje is het fundament voor het plannen maken, het spa ren en het vooruitkomen. Daarmee verzekert de spaarder zich van het nodige kapitaal voor zijn ontwikkeling en oudedagvoorziening. Voor de ontwikkeling van Afrika, Zuid-Amerika en Azië is het belangrijk de in deze werelddelen wonende volken te leren hoe zij zelf een econo mische basis kunnen scheppen en daarmede een eigen bestaan kunnen opbouwen. Wat is meer voor de hand liggend, dan ze op de weg van zelf hulp te wijzen op de spaar- en kredietsector zoals deze door F. W. Raiffeisen in de tijd van de in dustriële revolutie in de Europese landen is ver breid. Dit schrijft de Schweizer Raiffeisenbote onder de titel „Raiffeisen in ontwikkelingslanden." Het is vooral de missie welke bij haar activitei ten aandacht besteedt aan het oprichten van een spaar- en kredietsysteem. Ook de Zwitserse Raif- feisenbankorganisatie treedt hierbij op verzoek adviserend op. Uit een brief welke de redactie van genoemd blad ontving, werden enkele passages genomen welke illustreren hoe men ook aan de in woners van Afrikaanse landen de zin van het spa ren kan bijbrengen. Het opzetten van credit-unions betekent dat men het sparen leert en als spaarder eventueel een krediet kan opnemen voor het aankopen van land- bouwbenodigdheden, voor vee, maar ook om schoolgeld te betalen of een beter dak van golf plaat op het huis te zetten. Ook het blad Raiffeisen Rundschau van decem ber 1968 besteedt aandacht aan het onderwerp ontwikkelingshulp. Het blad memoreert dat er in september 1965 in Denemarken een conferentie werd georganiseerd teneinde de ontwikkelingshulp op het gebied van het coöperatiewezen te coördi neren. Drie jaar later werd een conferentie gehouden waaraan vertegenwoordigers van internationale organisaties als O.E.C.D., I.L.O. en F.A.O. deel namen, alsmede vertegenwoordigers van coöpera tieve organisaties en vertegenwoordigers van ont wikkelingslanden. Uit het door de deelnemers aan deze jongste conferentie gegeven overzicht van de technische hulpverlening valt op het grote aandeel dat Israël heeft in het geheel. Dit land stelde sedert 1958 liefst 2.500 coöperatie-experts ter beschikking aan ontwikkelingslanden, terwijl 10.000 vakmensen en leidinggevende personen een opleiding in dit land genoten. De internationale arbeidsorganisatie te Genève heeft inmiddels 60 coöperatie-experts in dienst, welke in een 34-tal ontwikkelingslanden werkzaam zijn. Een ander belangwekkend project dat door De nemarken, Zweden, Noorwegen en Finland is op gezet is de Noorse coöperatieschool in Nairobi. Hier zijn 17 coöperatiedeskundigen als leraar of adviseur werkzaam. In West-Duitsland werden tot nu toe circa 550 mensen uit ontwikkelingslanden opgeleid; een pres tatie welke opmerkelijk wordt geacht omdat de Duitse Raiffeisenorganisatie niet over een eigen school met leraren beschikt. 47

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 49