ORGANISATIE EN EFFICIENCY Verscheen tot 1958 deze rubriek onder de naam „Iedere kassier weet toch, dat..." en daarna als „Wenken voor kassiers", sedert juli 1964 wordt getracht in de rubriek „Administratieve kantteke ningen" verschillende aspecten, welke betrekking hebben op de praktische uitvoering van de werk zaamheden van de banken, nader te belichten. Met ingang van dit nummer is de naam van de rubriek veranderd en wel in „Organisatie en efficiency". In dit artikel willen wij u de redenen uiteenzetten welke tot deze naamsverandering heb ben geleid. In de naamgeving van de rubriek zou men een afspiegeling kunnen zien van de evolutie van onze banken. Wij menen, dat de huidige stroomversnel ling in de ontwikkeling reden geeft ook nü de be naming aan te passen aan de gewijzigde omstan digheden. GROEI WERKZAAMHEDEN De groei van de werkzaamheden gaat in ver sneld tempo voort, waardoor de werkomstandig heden bij de banken voortdurend om aanpassing vragen. De werksfeer verandert sterk, de kantoor ruimte evenals de loketruimte moet worden aan gepast, terwijl de organisatie van de werkzaam heden voortdurend moet worden herzien. Reeds in een eerder artikel is beklemtoond, dat juist door het vele werk, de personen die met de leiding van de bank zijn belast, onvoldoende tijd besteden aan de organisatie (en reorganisatie) binnen het bedrijf. Juist nu is dit echter in bijzon dere mate noodzakelijk. UITBREIDING DIENSTENASSORTIMENT Een reden van heel andere aard is, dat het dienstenassortiment van de banken sterk is uit gebreid. De banken moeten zich hierdoor op een geheel andere wijze naar buiten presenteren. Bin nen het bedrijf ontstaat hierdoor de situatie, dat nieuwe functionarissen een lange tijd nodig heb ben om zich in te werken, willen zij op de juiste wijze de clientèle van de bank van voorlichting kunnen dienen. Mede door het uitgebreide dienstenpakket en de groei van de werkzaamheden zal het aanwezige personeel zich voortdurend moeten verdiepen in zich wijzigende procedures. Soms heeft dit betrek king op een klein onderdeel van het bankwerk, meermalen echter zal de werkwijze aanzienlijk worden gewijzigd door mechanisatie of automati sering van de administratie. Ook de aanwending van vele andere hulpmiddelen vergt veelal een wijziging in de werkmethoden. KOSTENSTIJGING Een derde reden, om meer aandacht te vragen voor het onderwerp „organisatie en efficiency", is de voortdurende stijging van de kosten waarmede de banken worden geconfronteerd. In de eerste plaats is hier te noemen de stijging van de salarissen en de daarmede verband hou dende sociale lasten. Echter ook de kosten van materiaal en machines worden steeds hoger, om nog maar niet te spreken van de kosten van nieuw bouw en verbouwing, terwijl men nu weer wordt geconfronteerd met de door de invoering van de B.T.W. veroorzaakte kostenstijging. Het is hierdoor van het grootste belang te komen tot een zo efficiënt mogelijk gebruik van de diverse hulpmid delen en een zo goed mogelijke inschakeling van de diverse medewerkers in het bedrijf. Een slechte organisatie van de werkzaamheden en een onoor deelkundig gebruik van de aanwezige hulpmiddelen kunnen tot grote „verspillingen" aanleiding geven. WET PUBLIEKE VERSLAGLEGGING Tenslotte kan nog melding worden gemaakt van de wet op de publieke verslaglegging. Deze wet, waarvan te verwachten is dat de invoering in 1970 40

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 42