VORMGEVING VAN HET JAARVERSLAG De vormgeving is haast even belangrijk als de inhoud. Vormgeving en inhoud behoren met elkaar in overeenstemming te zijn. Als wij goede resultaten hebben bereikt, maar wij zijn niet in staat die op een aantrekkelijke ma nier te presenteren, dan schieten wij ergens toch tekort. Uniforme richtlijnen voor de vormgeving van het j verslag zijn niet te geven, omdat veel afhangt van de financiële mogelijkheden van de bank. In het algemeen kunnen wij stellen, dat het jaarverslag dat een bank uitbrengt in overeenstemming dient te zijn met de grootte en de belangrijkheid van de bank. Een bank met een balanstotaal van 40 miljoen j zal zich niet kunnen permitteren met een gestencild verslag uit te komen, omdat dit uit het oogpunt j van presentatie onverantwoord is. Maar een kleine bank zou er evenzeer verkeerd aan doen een bij zonder luxueus jaarverslag aan te bieden. Ook hier moeten wij goed de juiste proporties voor ogen houden. Te meer daar het er bij de wedstrijd om de ,,Raiffeisen-cup" niet om gaat op dure en luxueuze publikaties aan te sturen, lijkt het ons beter hier geen richtlijnen voor de uitvoering te geven, maar om dit geheel over te laten aan het inzicht van de banken. Bij de beoordeling zal terdege rekening worden gehouden met de mogelijkheden van de betrokken bank. Wel zal het er ons om gaan of blijkt dat er zorg aan het verslag is besteed, en dat kan zowel blijken uit eenvoudig, doch goed verzorgd stencil- werk als uit een op kostbaar papier gedrukte pu- blikatie. Zo extreem als onze huisschilder" vorm en ge stalte heeft proberen te geven aan zijn creatie hoeft uw jaarverslag natuurlijk ook weer niet te zijn. Duidelijkheid in uw jaarverslag, wat toch het visitekaartje van uw bank is, moet primair zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 41