Het doel van het jaarverslag kan eenvoudig worden omschreven als het aan belangstellenden inzicht verschaffen in de gang van zaken bij de bank. De motieven welke hieraan ten grondslag liggen zijn reeds besproken in het artikel in het novembernummer 1968, zodat wij menen deze als bekend te mogen veronderstellen. Thans gaat het erom nader te preciseren aan welke voorwaarden een goed jaarverslag dient te voldoen. INHOUD VAN HET JAARVERSLAG Een jaarverslag dient ten minste de volgende elementen te bevatten: a. Algemeen financieel en economisch overzicht b. Verslag van de vereniging als zodanig c. Balans, verlies- en winstrekening d. Toelichting op de cijfers onder c. e. Mededelingen f. Statistiek. Bij elk van deze punten geven wij een korte kanttekening. a. Algemeen financieel en economisch overzicht Een bank staat uiteraard niet op zichzelf, maar is met vele en velerlei banken verbonden met de samenleving waarvan zij deel uitmaakt. Dit impli ceert dat de ontwikkeling van de bank nauw ver band houdt met de ontwikkelingen welke zich voordoen in het milieu waarin men als bank zijn taak verricht. In groter verband bezien, betekent dit, dat wij te maken hebben met de financiële en econo mische situatie in ons land. Voor een verslag daar van zal de bank o.a. uit het januarinummer van de Raiffeisenbode materiaal kunnen putten. Behalve het geven van een algemeen overzicht is het plaatsen van de bank tegen de lokale achtergrond evenzeer gewenst. De lokale sfeer vormt immers het directe milieu waarbinnen de dienstverlening van de bank plaatsvindt. Door nu in het algemeen financieel en econo misch overzicht ook aandacht te besteden aan ont wikkelingen binnen de streek of de plaats waar de bank is gevestigd, wint het eigenlijke verslag aan betekenis. Men geeft als het ware een referentie kader waarbinnen de resultaten van de bank in het afgelopen jaar moeten worden bezien. Dit geeft de ontvanger van het verslag de mogelijkheid de bank te „plaatsen". Het verzamelen en interpreteren van gegevens welke op de streek of de plaats betrekking heb ben, kan natuurlijk niet vanuit een centraal punt plaatsvinden. Hiervoor is men aangewezen op de bij de plaatselijke bank aanwezige kennis omtrent ontwikkelingen in de eigen omgeving. b. Verslag van de vereniging als zodanig Over dit onderdeel van het jaarverslag kunnen wij kort zijn. Bedoeld wordt verslag te doen van de gang van zaken bij de coöperatieve vereniging. Hierbij kan worden gedacht aan de samenstelling van bestuur, raad van toezicht en directie, alsmede aan het ver melden van het ledental en het personeelsbestand. Ook kan hier mededeling worden gedaan van te houden verkiezingen en kunnen eventuele wijzi gingen van statuten en reglementen worden ver meld. Voorts is te denken aan het memoreren van belangrijke evenementen welke in het verslagjaar hebben plaatsgevonden: het jubileum, de inge bruikneming van een nieuw bankgebouw, de ope ning van een bijkantoor, het bereiken van een mijlpaal in de spaarbank enz. Over het algemeen zal deze paragraaf kort kunnen zijn. c. Balans, verlies- en winstrekening Het feit dat er publikaties zijn verschenen als „Inleiding tot het balanswezen", duidt erop dat veel mensen kennelijk moeite hebben met het lezen of „ontcijferen" van een balans. Voor ons is dit een aanwijziging dat de balans overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar moet zijn, omdat het an ders weinig zin heeft een balans te publiceren. Een publikatie welke niet overkomt, is in wezen geen publikatie! Een balans wint al aan duidelijkheid als de pos ten worden gerubriceerd, dat wil zeggen, dat de verschillende posten groepsgewijze worden opge nomen. Door het gebruikmaken van een kleiner lettertype voor de onderdelen van de balansgroe- pen wordt het geheel overzichtelijker. De ont vanger van het verslag zal het in het algemeen op prijs stellen als naast de cijferkolommen een tweede kolom wordt opgenomen waarin de over eenkomstige cijfers van het voorgaande jaar zijn vermeld. Dit vergemakkelijkt de vergelijking. De 37

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 39