rijkspianologie
len ontstaan. Het eigen dorp zal de nodige pri
maire voorzieningen dienen te treffen. De mens
zal in grotere structuren moeten (leren) denken.
Grotere inspraak van de bewoners bij de opbouw
Concentraties, welke rekening moeten houden met een toe
name van meer dan 100.000 inwoners in de periode 1960-2000.
Aantal in-
woners
X
1000
Grootteklasse-
Gebied dat in de
1960
Z000
Groei
concentratie
schets voor 2000 als
afge
factor
in 2000
bevolkingsconcentra
rond
tie wordt opgevat
op 25)
Vt miljoen
Arnhem e.o.
153
500
3
en meer
Enschede/Hengelo
138
500
2,5
Eindhoven e.o.
224
525
2
Utrecht e.o.
340
500
1,5
'A miljoen
Zwolle e.o.
63
250
4
1/2 miljoen
Amersfoort e.o.
111
350
3
(incl. Soest/Baarn)
Drechtsteden
150
450
3
Breda e.o.
110
300
2,5
Groningen e.o.
157
400
2,5
Den Bosch e.o.
102
250
2,5
Oostelijke mijnstreek
172
350
2
Tilburg e.o.
142
300
2
125.000—250.000
Hellevoetsluis
2
275
Lelystad
175
Zuidweststad
150
Emmen
17
125
7,5
Purmerend e.o.
25
125
5
Bergen op Zoom
38
150
4
Alkmaar e.o.
79
225
3
Westelijke mijnstreek
88
200
2,5
Leeuwarden
78
175
2
Nijmegen e.o.
150
250
1,5
Kleinere bevolkingsconcentraties met meer dan 200 groei
tussen 1960 en 2000.
Aantal inwo
ners x 1000
Gebied van de bevolkingsconcen
1960
2000
Groel-
tratie in 2000 volgens structuur
(afgerond factor
schets
op 25)
Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen
13
100
7,5
Hoogeveen
14
100
7
Hoorn
17
100
6
Delfzijl/Appingedam
21
100
5
Gorinchem
22
100
4,5
Assen
26
100
4
Harderwijk e.o.
28
100
3,5
Oss e.o.
31
100
3
van hun omgeving wordt wenselijk geacht. Grote
belangstelling wordt geconstateerd voor het
creëren van nieuwe woonvormen.
Op vele plaatsen in ons land kan een snelle tot
zeer snelle groei worden verwacht. Het is van de
grootste betekenis, dat tijdig wordt onderkend, dat
het bij een grote groei in feite gaat om het stich
ten van een nieuwe stad.
INDUSTRIËLE GROEI EN HAVENACTIVITEITEN
De economische ontwikkeling van Nederland is
nog steeds sterk gebonden aan de zeescheepvaart.
De grote industrie is voor de aan- en afvoer gro
tendeels op de zeevaart aangewezen. Het ligt dan
ook voor de hand, dat de industriële ontwikkeling
vooral plaats grijpt in de omgeving van de grote
zeehavens en dat de havens zelf een grote activi
teit te zien geven. De havens voor mammoet
schepen komen uitsluitend in het Europoort-Maas-
vlaktegebied.
NOODZAKELIJKE BESPARINGEN
Met het oog op de toekomstige investerings-
taken waarvoor ons land zich ziet gesteld, is een
verhoging van de spaarquote noodzakelijk. Des
kundigen menen, dat wij enigermate terug moeten
naar de waardering voor het sparen en voor enig
bezit, welke vorige generaties hadden en dat het
individuele sparen een grotere rol moet gaan
spelen.
BESTUURLIJKE VOORZIENINGEN
De vorming van stads- en streekgewesten blijft
voortgaan. De oorzaak is niet ver te zoeken. Van
deze bestuursvormen wordt de oplossing van vele
gemeentelijke problemen verwacht. De bestuurs-
problematiek staat thans in het middelpunt. Ook
blijkt niet steeds een duidelijk beeld te bestaan
over de inhoud van de gebruikte terminologie. Het
gebruik van woorden als „streekgewest" en po
tentiële stadsgewesten" wijst daarop.
24