rijkspianologie len ontstaan. Het eigen dorp zal de nodige pri maire voorzieningen dienen te treffen. De mens zal in grotere structuren moeten (leren) denken. Grotere inspraak van de bewoners bij de opbouw Concentraties, welke rekening moeten houden met een toe name van meer dan 100.000 inwoners in de periode 1960-2000. Aantal in- woners X 1000 Grootteklasse- Gebied dat in de 1960 Z000 Groei concentratie schets voor 2000 als afge factor in 2000 bevolkingsconcentra rond tie wordt opgevat op 25) Vt miljoen Arnhem e.o. 153 500 3 en meer Enschede/Hengelo 138 500 2,5 Eindhoven e.o. 224 525 2 Utrecht e.o. 340 500 1,5 'A miljoen Zwolle e.o. 63 250 4 1/2 miljoen Amersfoort e.o. 111 350 3 (incl. Soest/Baarn) Drechtsteden 150 450 3 Breda e.o. 110 300 2,5 Groningen e.o. 157 400 2,5 Den Bosch e.o. 102 250 2,5 Oostelijke mijnstreek 172 350 2 Tilburg e.o. 142 300 2 125.000—250.000 Hellevoetsluis 2 275 Lelystad 175 Zuidweststad 150 Emmen 17 125 7,5 Purmerend e.o. 25 125 5 Bergen op Zoom 38 150 4 Alkmaar e.o. 79 225 3 Westelijke mijnstreek 88 200 2,5 Leeuwarden 78 175 2 Nijmegen e.o. 150 250 1,5 Kleinere bevolkingsconcentraties met meer dan 200 groei tussen 1960 en 2000. Aantal inwo ners x 1000 Gebied van de bevolkingsconcen 1960 2000 Groel- tratie in 2000 volgens structuur (afgerond factor schets op 25) Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen 13 100 7,5 Hoogeveen 14 100 7 Hoorn 17 100 6 Delfzijl/Appingedam 21 100 5 Gorinchem 22 100 4,5 Assen 26 100 4 Harderwijk e.o. 28 100 3,5 Oss e.o. 31 100 3 van hun omgeving wordt wenselijk geacht. Grote belangstelling wordt geconstateerd voor het creëren van nieuwe woonvormen. Op vele plaatsen in ons land kan een snelle tot zeer snelle groei worden verwacht. Het is van de grootste betekenis, dat tijdig wordt onderkend, dat het bij een grote groei in feite gaat om het stich ten van een nieuwe stad. INDUSTRIËLE GROEI EN HAVENACTIVITEITEN De economische ontwikkeling van Nederland is nog steeds sterk gebonden aan de zeescheepvaart. De grote industrie is voor de aan- en afvoer gro tendeels op de zeevaart aangewezen. Het ligt dan ook voor de hand, dat de industriële ontwikkeling vooral plaats grijpt in de omgeving van de grote zeehavens en dat de havens zelf een grote activi teit te zien geven. De havens voor mammoet schepen komen uitsluitend in het Europoort-Maas- vlaktegebied. NOODZAKELIJKE BESPARINGEN Met het oog op de toekomstige investerings- taken waarvoor ons land zich ziet gesteld, is een verhoging van de spaarquote noodzakelijk. Des kundigen menen, dat wij enigermate terug moeten naar de waardering voor het sparen en voor enig bezit, welke vorige generaties hadden en dat het individuele sparen een grotere rol moet gaan spelen. BESTUURLIJKE VOORZIENINGEN De vorming van stads- en streekgewesten blijft voortgaan. De oorzaak is niet ver te zoeken. Van deze bestuursvormen wordt de oplossing van vele gemeentelijke problemen verwacht. De bestuurs- problematiek staat thans in het middelpunt. Ook blijkt niet steeds een duidelijk beeld te bestaan over de inhoud van de gebruikte terminologie. Het gebruik van woorden als „streekgewest" en po tentiële stadsgewesten" wijst daarop. 24

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 26