administratieve kanttekeningen In het januari-nummer werd in deze rubriek aan dacht besteed aan de historische ontwikkeling van de administratie bij onze banken. Gewezen werd hierbij op de veranderingen die hebben plaats gevonden en die zich momenteel weer in versnelde mate voordoen. Het gevaar van een zich voor doende stormachtige ontwikkeling is, dat men zich, om een beeldspraak te gebruiken, door de wind laat voortjagen, daardoor steeds harder moet gaan rennen om tenslotte te struikelen. Het herdenkingsartikel vormde dan ook aanlei ding om in verschillende volgende artikelen de aan dacht te vestigen op diverse aangelegenheden welke juist door de schaalvergroting bij de banken in het gedrang dreigen te geraken en daardoor do kans op het eerder vermelde struikelen vergroten. Zo werd in een artikel gewezen op de stijging van de kosten bij de banken. Reeds nu kan worden gesteld dat de kosten, en speciaal de personeels kosten, in het komende jaar weer sterk zullen stij gen. Eén van de mogelijkheden om doze stijging onder controle te houden, is de aanwezigheid van een goede interne organisatie bij de bank en daar aan zal derhalve alle mogelijke zorg dienen te wor den besteed. Een goede interne organisatie is niet los te denken van een goede interne controle en ook aan dit laatste facet zal dus steeds meer aan dacht dienen te worden besteed. In de artikelen, welke in de loop van dit jaar zijn verschenen, werden verschillende aspecten behandeld van de interne organisatie bij de ban ken. Op een aantal van deze aspecten moge hier nogmaals worden gewezen. planning Hierbij werd gewezen op de noodzakelijkheid tijdig maatregelen te treffen om ook in de toekomst van een goede bedrijfsvoering verzekerd te kunnen zijn. Er zal zorg voor moeten worden gedragen, dat het personeelsbestand zowel kwalitatief als kwan titatief zodanig is, dat de groei in de naaste toe- 620

Rabobank Bronnenarchief

T06 | 1968 | | pagina 50