E MACHEN SIE MEHR AUS IHRER MARK Eenmaal per jaar wordt ergens in West-Europa de „Internationale Werbetagung" gehouden. Dit is het driedaagse Raiffeisenreclamecongres, waar de publiciteitsmensen en public relations-adviseurs van de onderscheidene Raiffeisenorganisaties in West-Europa elkaar jaarlijks plegen te ontmoeten. De „Werbetagung 1968" werd ditmaal gehouden in München op 25, 26 en 27 september jl. De Werbetagung is een bijeenkomst, waarop men op internationaal niveau van gedachten kan wisselen over de problematiek van de communi catie en waar men kennis kan nemen van eikaars visie op de problemen en de aanpak van de be nadering van het publiek. Over en weer wisselt men gegevens uit en niet zelden komt men ook tot internationale samenwer king. Het EURO-spaarverkeer is daar o.a. een voorbeeld van. Wij vonden het wel nuttig de aangesloten ban ken kennis te laten maken met de reclame-activi teiten van het „Deutscher Raiffeisenverband". Onze Duitse zusterorganisatie heeft in 1968 twee geheel op zichzelf staande reclamecampagnes ge lanceerd, namelijk een voorjaarscampagne en een najaarscampagne. In de „Frühjahrs-Werbeaktion", waarvan het thema was „Machen Sie mehr aus Ihrer Mark", werd voornamelijk het doelsparen behandeld. Hoofdmotief van deze campagne: een lieftallige dame met een boeketje tot bloemen getransfor meerde Pfennigstukken. Dit beeld werd ook in „life" op de reclametelevisie gebracht. Door mid del van advertenties, raambiljetten, affiches, bij sluiters en folders werd dit campagnemotief verder verbreid; min of meer als afspiegeling van de TV- reclame. Het zwaartepunt van deze aciviteiten werd gelegd in de maand april. Logisch volgt op de voorjaarscampagne de „Herbst-Werbe-Aktion" met het thema „Schneller ans Sparziel". Een thema dat in deze campag ne gepresenteerd wordt door een niet minder charmante jongedame dan de voorgaande. Ook weer een afspiegeling van het TV-beeld in alle gedrukte reclamemedia. De bijzonderheid van deze najaarscampagne is in feite de functie van intro ductiecampagne voor de „Raiffeisen Sparwoche", die in Duitsland van 24 t/m 30 oktober werd ge houden. Opmerkelijk is dat in geen van beide campagnes het herdenkingsfeit „150 jaar Raiffeisen" naar machen Sie mehr aus Ihrer Mark mit einem SPARPLAN FÜR JEDERMANN £fifjEUJSjeurt .Machen Sie mehr aus Ihrer Mark", het thema van de voorjaarscampagne 602

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 32