MET ELKANDER V00RELKAAR00K ALS HET OM NEON GAAT BANKNOTEN Bij veel aangesloten banken treft men aan de gevel de naam raiffeisenbank aan in helder uitstralende neonletters. Zo'n installatie heeft een tweedelige functie. Het is een aanduiding waar de raiffeisenbank ter plaatse is gevestigd en tevens wordt de aandacht gevestigd op de raiffeisenbank in het algemeen. Hoe meer banken een neoninstallatie laten aanbrengen des te beter werkt deze vorm van reclame. Want de neon aan de gevel is niet alleen van betekenis voor een bepaalde plaatselijke bank, maar voor alle raiffeisenbanken. Denkt u maar aan de hoge verkeersintensiteit. Dank zij de techniek en de moderne wegenbouw zijn we een zeer mobiel volkje geworden. We trekken het hele land door. Van plaats tot plaats. En in al die plaatsen waar we komen is een raiffeisenbank, die tezamen met al die andere raiffeisenbanken de Raiffeisenorganisatie vormen. Door zorg te dragen voor een goede naamaanduiding in neonletters, kunnen we letterlijk elke dag demonstreren hoe wijd vertakt het net van raiffeisenbanken wel is. Om deze mogelijkheid te benutten moeten we er echter voor zorgen, dat al die neoninstallaties een zelfde herkenningswaarde bezitten. Een herken- ningswaarde die verkregen kan worden door altijd en overal dezelfde kleur en hetzelfde lettertype toe te passen. Alleen dan wordt de garantie geschapen, dat de raiffeisenbank in het voorbij rijden wordt opge merkt en herkend. In dit opzicht is dus een grote mate van uniformiteit noodzakelijk. Een uniformiteit in kleur en in letter, welke al vele jaren door de afdeling Publiciteit van de Centrale Bank wordt voorgestaan. Toch kunnen we op dit punt herhaaldelijk een individualistisch trekje bij sommige van onze aan gesloten banken constateren. Er zijn duidelijke af wijkende kleuren waarneembaar, variërend van rood, groen, geel, wit tot zelfs violet. Ook ziet men vreemdsoortige letterconstructies, die op zichzelf wel fraai kunnen zijn, maar die door hun afwijking niettemin afbreuk doen aan do herkenningsmogelijkheid en daardoor aan dc ge zamenlijke presentatie. Niet alle banken zijn blijkbaar voorstanders van uniformiteit op dit gebied en dat is jammer, want daardoor blijven kansen onbenut. Behalve een wijd vertakt net van kantoren demonstreren wij daar door ook een stukje van innerlijke verdeeldheid en daar is niemand bij gebaat. Sommige banken met door de architect voorge stelde neoninstallaties, verschuilen zich achter de zelfstandigheid van de plaatselijke bank. Dat is na tuurlijk hun goed recht. Iedere bank kan die naam aanduiding aanbrengen die hij zelf verkiest, maar een beroep op zelfstandigheid is in een zaak als deze toch wel vergaand. Want behalve door een grote mate van zelfstandigheid wordt onze organi satie toch ook gekenmerkt door een gemeenschap pelijke verantwoordelijkheid en een gezamenlijke aanpak. Vooral als het erom gaat de naam van onze banken uit te dragen om daardoor de bekend heid van onze organisatie te vergroten. Overigens is een beroep op het baas in eigen huis zijn niet altijd het juiste motief. In menig geval 598

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 28