In de ruimte, maar nooit wilde plannen ,,/n de ruimte!" misch Instituut, die bepaalde ontwikkelingen regis treren en publiceren. Voor het bankwezen zijn vooral de publikaties van de Nederlandsche Bank van belang. Het is duidelijk, dat de gegevens van deze ex terne organen veel cijfers opleveren, die door de deskundigen van ondernemingen verwerkt kunnen worden ten bate van het toekomstig beleid. Daarnaast blijven er veel onderzoekingen over die het bedrijf zelf zal moeten verrichten, onder andere: welke marktontwikkelingen er zijn; wat zijn onze mogelijkheden wat de concurrentie doet welke technische ontwikkelingen er zijn in ver band met de te plegen investeringen hoe de situatie op de arbeidsmarkt is, zodat op tijd kan worden begonnen aan een personeels planning. Nauwkeurige analyses geven aan in welke rich ting moet worden gewerkt. Bij grote concerns is men hiermee vergevorderd. Een aardig beeld daar van geven N.I.V.E.-publikaties over de planning op lange termijn bij Unilever en Albert Hein (N.I.V.E. E 408). II. Het plegen van research Wil een bedrijf of een bank niet voortdurend achter de markt aanhollen, dan zal dit door middel van research trachten de markt te beïnvloeden en mede te bepalen. De grote kracht van een aantal concerns is, dat ze daardoor als regel een voorsprong hebben op het klein- en middelgroot bedrijf. De research bestrijkt een drietal gebieden: De ontwikkeling van nieuwe produkten en dien sten. De marketing research. De ontwikkeling van nieuwe organisatie- en beheersvormen om de groei van het bedrijf op te vangen en nieuwe opvattingen omtrent het personeelsbeleid te kunnen integreren. III. Het op de juiste wijze inschakelen van de medewerkers Toekomstbepaling moet gebeuren door team work. Een manager is als mens beperkt in zijn vermogens. Zijn kracht ligt daarom in het hecht aaneensmeden van een team specialistische mede werkers. Er is een nieuw deel wetenschap ontstaan, de 594

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 24