LEIDERSCHAP(3) de taken van een leider Elke leider, in onverschillig welke positie, heeft te maken met drie fundamentele taken: Het maken van plannen Het tot uitvoer brengen van plannen Controle op de gang van zaken In dit artikel zullen we ons uitsluitend bezighou den met de eerste fundamentele taak. het plannen maken Elk bedrijf functioneert in een dynamische we reld. De dynamiek geeft een duidelijke econo mische- en technologische vooruitgang te zien. Elke onderneming of bankinstelling wordt gedwon gen, op straffe van achteruitgang of liquidatie, zich met deze dynamiek bezig te houden. Dit houdt concreet in, dat een bedrijf moet streven op de meest moderne wijze de markten te bestrijken. Een voortdurende bezinning door directie, afdelings chefs en medewerkers is vereist. De grote concerns kijken dan ook rustig naar het jaar 2000. Een Europese journalist ontdekte in 1955 tijdens een excursie bij het wereldconcern Dupont de Nemours in de Verenigde Staten, dat op de deur van een afdeling het getal 2000 stond. Bij nadere informatie bleek, dat hier gewerkt werd aan chemische produkten, welke na het jaar 2000 op de markten moesten komen! We kunnen een onderscheid maken tussen plan nen op lange termijn en plannen op korte termijn. Een planning over 25 jaren zal globaal van aard zijn en slechts een aantal ontwikkelingshoofdlijnen trekken. De planning op korte termijn is gedetailleerder en zal moeten uitlopen op concrete taakstellingen voor de afdelingen. Het is bittere noodzaak inzicht en zekerheid te krijgen over toekomstige ontwikkelingen. Vooral kostbare investeringen bestrijken vaak lange pe riodes. het voorbereiden van de plannen „Hij is een kerel met visie'' is dikwijls de be titeling van een vooruitziende directeur. Helaas wordt visie nogal eens vereenzelvigd met intuïtie. Het zicht krijgen op de toekomst is echter voor bijna honderd procent een rationele bezigheid. Bij het onderzoek naar toekomstmogelijkheden spelen een drietal factoren een rol. I. Het opzetten van een goed informatiesysteem met analyse en interpretatie De gegevens welke nodig zijn, liggen op ver schillende gebieden. Het is in de eerste plaats wenselijk inzicht te krijgen in de gegevens van de nationale en wereldeconomie. Elk bedrijf, elke bank heeft te maken met verwachtingen betref fende de conjunctuur, de welvaartsontwikkeling, de werkgelegenheid, de export, de wisselkoersen en andere grootheden. In Nederland kennen we het Nationaal Plan bureau, dat veel gegevens verwerkt en prognoses geeft voor de komende jaren. Het bedrijfsleven maakt er een gretig gebruik van. Het Centraal Bureau voor de Statistiek geeft allerlei ontwikke- lingscijfers over het bedrijfsleven. Het zijn geen prognoses, maar de ontwikkelingstrends geven toch enige aanwijzingen over de toekomst. Daarnaast zijn er voor een aantal bedrijfstakken landelijke instituten, zoals het Landbouw Econo- Dat de Centrale Bank in dit opzicht niet achter wil blijven, kan men op pagina 596 lezen. (Red.). 593

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 23