blemen. Bloemen en planten worden in hoofdzaak verkocht via de veilingklok. Wanneer er vraagcon- centratie door een veel sterkere afzet via het grootwinkelbedrijf optreedt, dreigt het gevaar dat de prijsvorming op de veilingen ongunstig wordt beïnvloed. Toch zijn de veilingen van onschatbare waarde voor de afzet van het produkt en voor een juiste prijsvorming bij een sterk wisselende vraag- en aanbodverhouding. Tegenover deze dreigende vraagconcentratie tracht het Nederlandse bloemisterijbedrijf nu iets anders te stellen. Door de gezamenlijke bloemen veilingen en de georganiseerde groothandel, welke vooral aan de bestaande detailhandelsbedrijven levert, is een nieuw groothandelsbedrijf opgericht, de N.V. Sierafor, met de uitsluitende taak aan het grootwinkelbedrijf te leveren. Ook dit groothandels bedrijf zal de benodigde produkten via de klok uit de veilingen kopen, maar stelt zich tot taak in de behoefte van het grootwinkelbedrijf aan prijsnote ringen voor één of enkele weken tegemoet te ko men. Met deze taak vervult deze N.V. een typische groothandelsfunctie, nl. het zelf risico nemen van een verkoopprijs op korte termijn, terwijl de in koopprijs aan sterke schommelingen onderhevig is. Op deze wijze tracht de Nederlandse bloemis terij de gevaren van deze ontwikkeling, met name door een mogelijk sterke concentratie van de vraag en het direct contracteren met teeltbedrijven, te ontgaan en toch de voordelen ervan te plukken. De bestaande detailhandel vreest uiteraard deze ontwikkeling zeer. Dit is niet alleen in deze branche het geval; dit komt in deze ontwikkeling overal voor. Wanneer echter de bestaande detailhandel zich ontwikkelt tot een speciaalbedrijf met een be tere serviceverlening zowel wat assortiment als wat bediening betreft dan het grootwinkelbedrijf, heeft dat speciaalbedrijf alle mogelijkheden om van deze ontwikkeling ook profijten te trekken. vooruitzichten Zoals reeds werd gesteld, loopt de rentabiliteit in het bloementeeltbedrijf terug. Bij de sterke uit breiding van de produktie over geheel Europa valt te vrezen, dat deze teruggang zich zal voortzetten. Wanneer evenwel de ontwikkeling ertoe leidt dat het gebruik van bloemen en planten bij de gestadig stijgende koopkracht der bevolking toeneemt, dan zijn er door de grote elasticiteit van de vraag mo gelijkheden dat de rentabiliteit in het bloemen teeltbedrijf zich te zijner tijd zal herstellen. Een teruglopende rentabiliteit immers zal de uitbreiding van de produktie remmen, terwijl een dan toene mende vraag een herstel van rentabiliteitsmogelijk- heden kan meebrengen. Deze wat optimistisch geschetste vooruitzichten zijn hierop gebaseerd, dat de vraag naar bloemis- terijprodukten, evenals van andere siergewassen, veel elastischer is dan die naar alle andere agra rische produkten, welke laatste daarom deze mo gelijkheden in veel geringere mate kunnen benut ten. 586

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 16