een bank, in overleg met zijn personeel, zich regel matig rekenschap geeft of aan deze twee voor waarden nog wordt voldaan. De functionele indeling is belangrijk opdat wordt bereikt, dat een bepaalde „afdeling" van de bank in goede samenwerking zijn werk kan verrichten. Men dient er voor te waken, dat niet te veel heen en weer behoeft te worden gelopen, terwijl het ook mogelijk moet zijn, dat de hulpmiddelen, for mulieren en dergelijke, een plaats kan worden ge geven in de directe omgeving van het personeel. Door de voortdurend toenemende werkzaam heden bestaat het gevaar, dat onvoldoende aan dacht wordt geschonken aan een dergelijke pro blematiek. Het is echter noodzakelijk, dat hier voor de tijd wordt vrijgemaakt, zodat onefficiënte werkmethoden kunnen worden geëlimineerd. Een geheel ander facet is echter om ook voort durend te streven naar een kantoor, dat een goede indruk maakt op het publiek. In de eerste plaats kan worden gesteld, dat orde en netheid hierbij al een zeer goede indruk kunnen vormen. Indien de netheid zoveel mogelijk wordt betracht door alle personeelsleden en hieraan door de verantwoorde lijke personen voldoende aandacht wordt besteed, is reeds veel gewonnen. Verder is het onderhoud en het schoonmaken van kantoor en inventaris be langrijk. Tenslotte zal ook steeds moeten worden gestreefd naar een fraaie opstelling van meubilair en hulpmiddelen. Bij de ingebruikneming van een nieuw kantoor wordt meestal veel aandacht be steed aan een goede opstelling en indeling. Bij de latere aankoop van meer meubilair wordt vaak te weinig aandacht besteed aan het geheel. Nieuw aangekochte bureaus worden bijgeschoven, hulp middelen worden geplaatst op een opengebleven plaats. Het vergt uiteraard vrij veel werk en overleg om een opstelling te herzien. Toch zijn wij van mening, dat het de moeite en inspanning waard is zo nu en dan hieraan eens uitgebreid aandacht te be steden. machines en hulpmiddelen Vele lezers van dit artikel zullen in de maand september een bezoek hebben gebracht aan de ef- ficiencybeurs te Amsterdam, welke één keer in do twee jaar wordt gehouden. Bij een dergelijk be zoek wordt men geconfronteerd met een grote hoeveelheid hulpmiddelen voor het kantoor. Het nuttige is, dat een indruk wordt gevormd van de mogelijkheden welke thans worden geboden; ech ter zullen velen deze tentoonstelling hebben ver laten met het gevoel een dag te hebben doorge bracht in een doolhof. Eén van de taken van de leidinggevende per sonen bij de banken is echter, dat ook op dit ge bied een verantwoorde keuze wordt gedaan indien nieuwe hulpmiddelen worden aangeschaft. Om tot een dergelijke keus te komen, dient in de eerste plaats te worden nagegaan wat precies de behoefte op een bepaald moment is, terwijl bovendien reke ning dient te worden gehouden met de toekom stige ontwikkelingen. Verder is het nodig, dat reke ning wordt gehouden met de overige apparatuur, welke op kantoor aanwezig is. Ter toelichting kan bijvoorbeeld worden genoemd de aanschaffing van een nieuwe schrijfmachine. Bij een dergelijke nieuwe aanschaffing kan men onder andere de volgende vragen stellen: Over hoeveel en welke machines beschikt de bank? Is thans behoefte aan één machine of moeten er mede gezien bijvoorbeeld de bijkantoren binnenkort meer machines worden aangeschaft? Dient de machine te beschikken over een brede wagen? Moet een kofferschrijfmachine worden aange schaft in verband met het vervoer? Is een machine nodig welke zeer intensief wordt gebruikt? Dient de machine te zijn voorzien van een goede tabuleerinrichting? Zal de machine worden gebruikt voor het ver vaardigen van stencils? Moet in verband met bovenstaande een lichte of een zware machine worden aangeschaft? Zijn de machines thans goed over de perso- 565

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 55