affiches e.d. moeten worden verstaan). Men beseft nog te weinig, dat met het afwijzen van elke vorm van verantwoorde publiciteit, daadwerkelijke kracht wordt ontnomen aan persoonlijke activiteiten. In deze catagorie banken hoort men ook dikwijls de klacht dat het uitblijven van enig resultaat dient te worden geweten aan de aanwezigheid van plaat selijke concurrentie, waartegen, zo beweert men, toch geen kruid gewassen is. In vele gevallen is er ook een duidelijk onder scheid te maken tussen de resultaten van banken, die het gehele jaar door aandacht besteden aan promotionele activiteiten (waartoe o.a. de reclame behoort) en banken die dit beperken tot de Raiffci- senweek. Ofschoon de computer het zal moeten bevest1- gen, hebben wij een zeer gunstige eerste indruk gekregen van de Raiffeisenspaarweek 1968. Wij kunnen nu reeds stellen dat de resultaten aanmoe digend zijn geweest. Verheugend was ook te kun nen vaststellen dat het aantal deelnemende banken groter was dan verleden jaar. In totaal werden 1.500.000 Raiffeisenweekfolders afgenomen (25% meer dan in 1967), vierpagina- folder 6.000.000 exemplaren (50 meer) en bij sluiters 3.000.000 (300 meer). Afgezien van het feit of men de Raiffeisenspaar week, op grond van de ongedane ervaringen, als geslaagd of niet geslaagd beoordeelde, is het toch wel interessant te zien hoe de aantallen nieuwe spaarders sinds 1959 zijn toegenomen. In 1959 totaal aantal nieuwe spaarders 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 in afwachting computeruitslag 4.260 10.522 11.726 14.446 15.104 16.736 23.395 20.838 25.882 546

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 36