EERSTE INDRUKKEN RAIFFEISENSPAARWEEK In de eerste plaats wordt hier dank gebracht aan de banken voor de wijze waarop zij hebben willen medewerken aan de enquête Raiffeisenspaarweek 1968. Nog niet alle enquêteformulieren zijn terug ontvangen, doch er wordt op vertrouwd, dat ook de nog ontbrekende spoedig zullen worden inge zonden. Het laatste woord is dan aan de computer. Getotaliseerde uitkomsten kunnen thans dus nog niet worden gegeven. Uit de grote hoeveelheden dagelijks terugont vangen enquêteformulieren werden al waardevolle indrukken opgedaan, welke ons er ook nu weer attent op maakten, dat een jaarlijks „opfrissertje" toch echt wel noodzakelijk is. De concurrentie heeft dit ook begrepen en stelt pogingen in het werk om naast onze Raiffeisenweek, waarvoor sinds 1959 steeds meer belangstelling komt, ook spaarweken, najaarsspaaracties en spaarmaanden te lanceren. De meningen over de Raiffeisenspaarweek zijn ook in onze organisatie verdeeld en soms lopen die meningen ver uiteen. De overgrote meerder heid oordeelt echter positief; ziet de spaarweek ook als een onmisbaar element in het totaal van de inspanning welke noodzakelijk is om de bank nader tot het publiek te brengen. Er zijn banken welke een grote toeloop van jeug dig publiek te verwerken hebben gehad en met die ervaring de Raiffeisenweek als een jeugd-aange- legenheid bestempelen. Dc een hecht daar bijzon der veel waarde aan en denkt in de richting ,,Wic de jeugd heeft, heeft de toekomst", de ander meet zijn spaarresultaten af en oordeelt: matig". Toch is dit een belangrijk punt in het onderzoek dat ons aan het denken zal moeten zetten voor het volgende jaar. Wellicht zullen wij het thema van de Raiffeisenspaarweek 1969 iets meer naar het men selijke aspect moeten verschuiven, waarin de vol wassen spaarder zichzelf zal moeten herkennen. Ook nu weer is overduidelijk gebleken, dat er een bereidheid aanwezig moet zijn om activiteiten te ontwikkelen. De enquête heeft uitgewezen dat er een direct causaal verband bestaat tussen ac tiviteiten en resultaten. Een logische gevolgtrekking zult u zeggen. Toch is er nog een aantal banken dat ten on rechte zeer povere resultaten behaalt. We doelen hier op die omstandigheden, waarin geen of on voldoende contact met het publiek wordt on derhouden door middel van de beschikbare publici teitsmedia (waaronder ook drukwerk, zoals folders, 545

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 35