Het bekken van het Noordzeekanaal is één van
de pijlers waarop de Nederlandse economie rust.
De ontwikkelingen in de verschillende sectoren
van het Noordzeekanaalgebied kunnen niet meer
onafhankelijk van elkaar worden gezien.
Het noorden van Noord-Holland mist juist dat
gene, wat juist het zuiden teveel dreigt te krijgen,
namelijk inwoners, en niet-plaatsgebonden be-
staansbronnen. Startpunten voor de ontwikkeling
van het midden en noorden der provincie in het
kader van het uitstralingsbeleid zijn Den Helder,
Alkmaar, Purmerend en Hoorn. Daarnaast kunnen
ook Enkhuizen, Schagen, Medemblik en Heerhugo-
waard bij dit beleid als steunpunten worden ge
bruikt. Als de geprojecteerde kernen in de zuide
lijke IJsselmeerpolders mede in de beschouwing
worden betrokken, kan aan drie zones worden
gedacht, namelijk één van Alkmaar via Purmerend
naar 't Gooi en één van Den Helder via Hoorn en
Enkhuizen naar Lelystad met als basiszone het
Noordzeekanaalgebied.
In het algemeen wordt voor de groei van de
werkgelegenheid in Noord-Holland verwacht dat
deze in de agrarische sector verder in absolute
zin zal dalen en dat deze in de industriële en ter
tiaire sector zal moeten plaatsvinden
Verschuiving van de industrie naar het noorden
of overig Nederland wordt verwacht. De mogelijk
heden voor de dienstensector liggen voor het zui
delijk deel van de provincie gunstiger omdat deze
sector een stuwend karakter heeft, sterk agglome-
ratieve trekken vertoont en in of nabij een groot
stedelijk centrum gevestigd moet zijn.
In dit streekplan krijgt het probleem lucht-,
bodem- en waterverontreiniging aandacht. Het is
een ervaringsfeit, dat een streek waar de lucht in
ernstige mate wordt verontreinigd, als woon- of
werkgebied haar aantrekkelijkheid voor werkne
mers verliest, hetgeen nu juist het tegendeel is
van wat men beoogt. Groengebieden, mits van
enig formaat, geven de mens in het algemeen het
ontspannen gevoel van ruimte temidden van zich
opdringende bebouwingen.
De ontwikkeling van het Noordzeekanaalgebied
betekent, dat veel ruimte nodig zal zijn en dat een
grote oppervlakte zal worden onttrokken aan het
agrarisch grondgebruik. Een eventuele toekomstige
liquidatie van een groot aantal bedrijven in dit ge
bied brengt mee de vraag, welke mogelijkheden
er voor de betrokken agrariërs zullen zijn. De be
drijven in dit gebied zijn overwegend in pacht en
dit betekent in het algemeen, dat men minder mo
gelijkheden heeft elders een bedrijf te kopen.
Voor uitbreiding van havens voor zeeschepen en
vestiging van industrieën zal de voorkeur (aan of
nabij diep vaarwater) uitgaan naar de langs het
Noordzeekanaal gelegen terreinen. Het gevolg
hiervan zou kunnen zijn, dat de beste landbouw-
531