toenemende belangstelling voor het midden- en kleinbedrijf m ÈFi f%fbj Het midden- en kleinbedrijf in Nederland heeft gedurende de laatste decennia een toenemende aandacht gekregen. Dank zij de werkzaamheden van gespecialiseerde instituten is de kennis omtrent het kleine en middel grote bedrijf aanzienlijk toegenomen. Verder heb ben de middenstanders in georganiseerd verband een duidelijke eigen stem laten horen. De specifieke problematiek van het midden- en kleinbedrijf, welke naast sociale vooral ook eco nomische aspecten heeft, is geleidelijk ook een onderwerp van overheidsbemoeienis geworden. De groeiende belangstelling voor deze materie komt niet alleen tot uiting in de vakliteratuur, de dagbladpers en via de radio, maar ook in de jaar- verslaggeving. Zo wordt in ons eigen jaarverslag sedert enkele jaren een afzonderlijke plaats ingeruimd voor deze bedrijven bij de financiering waarvan onze plaat selijke banken reeds van oudsher betrokken zijn. rijk geschakeerde groep Spreekt men over het midden- en kleinbedrijf, dan gaat het om een rijk geschakeerde groep be drijven, die varieert naar grootte, aard van werk zaamheden en plaats in de bedrijfskolom. Tot de groep behoren eenmansbedrijven en middelgrote bedrijven, detaillisten, groothandelaren, transport bedrijven, ambachtsbedrijven en horecabedrijven. Veel bedrijven hebben een zuiver lokaal werk gebied, andere zijn regionaal, landelijk of inter nationaal georiënteerd. Bepaalde sectoren zijn op de consument ingesteld, andere zijn groothande- laarsbedrijven of toeleveringsbedrijven voor de in dustrie. De betekenis van het geheel is moeilijk te be cijferen. Legt men de grens bij een personeels bezetting van 25 personen, dan telt Nederland cir ca 270.000 midden- en kleinbedrijven. Zij verschaf fen werk aan ongeveer een kwart van de Neder-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 11