administratieve kanttekeningen In aansluiting aan de twee artikelen betreffende het materiaalbeheer vragen wij thans aandacht voor een onderwerp, dat hiermede nauw verwant is, namelijk het beheer van de inventaris van een bank. Aan de uitbreiding van de werkzaamheden bij onze banken is onlosmakelijk verbonden een voortdurende uitbreiding van de inventaris, welke bestaat uit meubilair, machines en dergelijke. Het behoeft geen betoog, dat ook het beheer van de inventaris de nodige aandacht vraagt. aankoop inventaris Vele directeuren van de banken worden regel matig geconfronteerd met het feit, dat opnieuw de inventaris van de bank moet worden uitgebreid. De aankopen kunnen betrekking hebben op het meubi lair, doch ook worden regelmatig nieuwe machines en andere hulpmiddelen aangeschaft. Bij deze aan kopen zijn verschillende aspecten van belang. In de eerste plaats is het nuttig bij de aanschaffing re kening te houden met het bestaande materiaal. Dit geldt niet alleen voor machines, doch ook voor meubilair. Bij het aankopen van nieuwe machines dient er naar te worden gestreefd, dat deze een goede aansluiting geven aan de reeds aanwezige apparatuur, maar men zal ook rekening moeten houden met toekomstige ontwikkelingen. Het verdient aanbeveling de veelheid van mer ken op een bepaald kantoor zoveel mogelijk te be perken, opdat de bank niet wordt bezocht door een groot aantal onderhoudsmonteurs. Een grote ver scheidenheid in apparatuur zal ook voor het per soneel de nodige moeilijkheden meebrengen. Op het gebied van meubilair geldt hetzelfde als voor de machines. Bij een grote verscheidenheid van merken zal het kantoor een minder nette indruk maken. Het verdient aanbeveling bij belangrijke nieuwe aankopen overleg te plegen met de Centrale Bank, waardoor wellicht minder gelukkige aankopen kun nen worden vermeden. handleidingen Bij elke nieuwe machine behoort een handleiding te worden afgeleverd. Bij de aflevering dient de bank hierop toe te zien. De leverancier zal moeten zorgdragen voor een goede instructie aan het per soneel. Bij een goed uitgevoerd inventarisbeheer zullen de handleidingen zorgvuldig moeten worden opge borgen volgens een bepaald systeem. Bij indienst treding van nieuwe personeelsleden en ook bij bijzondere problemen is het zeer nuttig, dat vlot kan worden beschikt over de handleiding van een bepaalde machine. inventariskaart De diversiteit van de inventaris van een bank, alsmede de grootte van het geïnvesteerde bedrag, maken het van belang een goed overzicht te ver krijgen van het waardeverloop, als ook van het aantal inventarisstukken, de plaats waar het zich bevindt, enzovoorts. Met het oog hierop is destijds de inventariskaart (form. 16520) ontworpen, waarop per onderdeel de nodige gegevens kunnen worden vermeld. In het algemeen kan worden gesteld, dat een inventariskaart zal dienen te worden aange legd voor alle belangrijke inventarisstukken, name lijk die waarvoor het gewenst is een overzicht te hebben van het aanwezig aantal en van het waar deverloop. Het is uiteraard niet nodig voor elk inventaris stuk van een bepaalde soort een aparte kaart aan te leggen. welke gegevens? De indeling van de kaart is zodanig, dat de invul ling met weinig moeilijkheden gepaard zal gaan. In de eerste plaats wordt vermeld een korte omschrij ving van het artikel waarop de kaart betrekking heeft. Vervolgens is er ruimte gereserveerd voor de naam en het adres van de leverancier, zodat bij nabestellingen en klachten deze gegevens gemak kelijk terug te vinden zijn. Verder worden vermeld 505

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 43