de voorgestelde wet op de vennootschaps
belasting
Al zeer lang vanaf 1960 namelijk ligt bij
de Tweede Kamer een wetsontwerp tot herziening
van de vennootschapsbelasting. Dit wetsontwerp
is niets anders dan een voorstel van de regering.
Onlangs heeft de regering enige wijzigingen in
dit voorstel aangebracht en dit heeft in de pers
danig de aandacht getrokken. De Tweede Kamer
is nog niet tot de bespreking van dit voorstel ge
komen. De Tweede Kamer kan in dit voorstel nog
vele wijzigingen aanbrengen, ja zelfs het voorstel
verwerpen. Het voorstel kan pas wet worden als
de Tweede Kamer het in al of niet gewijzigde vorm
heeft aangenomen na de bespreking ervan in een
openbare zitting. Waarom dan al die publiciteit rond
een nog niet eens in de Tweede Kamer besproken
voorstel van de regering en waarom duurt het zo
lang voordat de Tweede Kamer aan de bespreking
ervan begint?
INGRIJPEND VOORSTEL
Velen vinden een nieuwe wet op de vennoot
schapsbelasting noodzakelijk. Doet de regering nu
een voorstel, dan is daardoor bekend, wat de rege
ring aanvaardbaar en wenselijk vindt. Dat geeft
natuurlijk aanleiding tot reacties, vooral als voor
bepaalde groepen grote belangen op het spel staan.
Zo daalden onmiddellijk de koersen van de aan
delen van de levensverzekeringsmaatschappijen
omdat het voorstel van de regering is om hun tot
dusverre belastingvrij gevormde egalisatiereserve
alsnog aan belastingheffing te onderwerpen. Dat
beïnvloedt natuurlijk sterk de winsten. Ook voor
de coöperaties, waaronder kredietcoöperaties, zijn
ingrijpende voorstellen gedaan. Daarover hierna
meer.
De behandeling laat zo lang op zich wachten,
onder meer omdat de belastingwetgeving een zeer
moeilijke materie is. Daarbij spelen de politieke
inzichten een grote rol. Moeten b.v. vennootschap
pen, waaronder voor deze wet de coöperaties wor
den gerekend, nu wel of niet zwaar worden belast?
Sinds 1960 is men nog al eens van regering, poli
tiek telkens anders georiënteerd, gewisseld. Ook
de gevolgen voor de rijksbegroting zijn zeer be
langrijk. Belastingen zijn immers een van de groot
ste inkomstenbronnen van de Staat. Verder moet
de harmonisatie in de EEG in het oog worden
gehouden. Zo zijn er nog meer aspecten. De des
kundigen zullen nog heel veel moeten studeren om
alle punten van het regeringsvoorstel te door
gronden, om eventueel de regering van repliek te
kunnen dienen.
De regering stelt onder andere voor uitzonderin
gen voor bepaalde groepen weg te nemen of te
wijzigen. Dit vloeit min of meer voort uit de hier
boven vermelde algemene gezichtspunten. Enkele
punten willen wij behandelen.
DE BANKEN, ONJUISTE GEDACHTE
Tegenwoordig geldt, dat de algemene spaar
banken geen vennootschapsbelastingen behoeven
te betalen, omdat zij een sociaal doel dienen,
namelijk het bevorderen van sparen door kleine
spaarders en door personeel van ondernemingen.
Maar, zegt de regering, tegenwoordig doen zij ook
allerlei andere zaken: salarisrekeningen, effecten
en assurantiebemiddeling, girale betalingen, per
soonlijke leningen enz. Dan moeten zij over de
winsten, welke zij met deze laatste, onechte spaar
bankactiviteiten maken, belasting betalen.
De kredietverenigingen, waaronder de raiffeisen-
banken, behoeven nu slechts 20 van de winst
als belasting te betalen. Deels hebben zij immers
het karakter van spaarbanken, welke tot dusverre
vrijstelling van belasting genieten, deels zijn het
volgens de regering echter gewone banken, welke
het volle pond, d.w.z. 45 moeten betalen. Van
daar dat tot dusverre de middenweg van 20 is
gekozen. Nu echter de algemene spaarbanken vol
gens het plan van de regering over een gedeelte
van de winst belasting moeten gaan betalen, is het