bruikbaar is als gevolg van o.m. administratieve en organisatorische wijzigingen. Het resterende mate riaal zal dan dienen te worden vernietigd. Ander zijds is het ook niet juist indien de hoeveelheden welke van een bepaald artikel worden besteld, te gering zijn. Nabestellingen zijn dan immers zeer spoedig nodig hetgeen in vele gevallen gepaard zal gaan met verzendkosten, terwijl voorts het werk verbonden aan het uitpakken, opbergen en dergelijke onnodig vaak wordt verricht. Voorts ligt ook de aankoopprijs van kleine hoeveelheden dik wijls ongunstiger. Als norm voor een juiste bestelhoeveelheid kan worden uitgegaan van een jaarverbruik. Bij een zeer groot jaarverbruik van een artikel kan even tueel meerdere keren per jaar worden besteld. De bestelling van de goederen dient bij voorkeur te geschieden op een vaste maandelijkse datum. Om voor de hand liggende redenen dient deze bij voorkeur niet op de laatste dag van de maand te worden gesteld. Alle bestellingen worden dan in één keer uitge voerd. De directeur van de bank behoeft hierdoor ook slechts eenmaal per maand opdrachten voor materiaalbestelling te tekenen. Bovendien zal meest al het voordcel worden verkregen, dat de zendin gen franco worden verzonden in verband met de grootte van het factuurbedrag. Zendingen van de Materiaalafdeling van de Centrale Bank boven een bedrag van 100,worden franco verzonden. tijdige bestelling Indien het materiaalbeheer bij een bank niet goed is geregeld, zal het meermalen voorkomen dat arti kelen te laat worden besteld. Een te late bestelling veroorzaakt bij de bank veel onnodige overlast en brengt extra kosten mee. Het zal soms nodig zijn dat bij een naburige bank materiaal wordt geleend. Ook de leverancier, met name de Materiaalafdeling van de Centrale Bank, ondervindt hiervan bijzonder veel hinder. Al deze ,,spoedorders" vergen een aparte behandeling, waardoor soms andere afne mers in het gedrang komen. De aangewezen ver antwoordelijke functionaris zal, in overleg met de verantwoordelijke personen van de andere afde lingen van de bank, zorg moeten dragen voor tij dige bestelling van de benodigde materialen. Alle partijen zullen hiermede gebaat zijn. Speciaal de eigen bank zal hiervan veel profijt trekken. controle op binnengekomen goederen Bij aankomst van een zending goederen is het noodzakelijk, dat deze wordt gecontroleerd. Er dient te worden nagegaan of de aantallen overeen stemmen met de bestelde hoeveelheden en of de artikelen voldoen aan de gestelde eisen. Indien gebreken worden geconstateerd, kunnen deze klachten direct met de leverancier worden opgenomen. Hierdoor is het voor deze vrij gemak kelijk een en ander na te gaan. Komen de klachten evenwel maanden later dan is verhaal vaak niet meer mogelijk. signalering niet tijdige levering Aan de hand van de kopie-bestelbonnen wordt niet alleen nagegaan of de juiste goederen zijn af geleverd, doch wordt ook nagegaan welke artikelen nog moeten worden geleverd. Het is altijd mogelijk dat een fout wordt gemaakt, waardoor toch de af nemer, ook bij tijdige bestelling, nog in moeilijk heden zou kunnen komen. Blijft levering te lang uit dan zal het nuttig zijn de leverancier hierover in lichtingen te vragen. levertijden Bij het bepalen van het tijdstip van bestelling zal rekening dienen te worden gehouden met de levertijden Het is mogelijk, dat aan de levering van bepaalde artikelen een lange levertijd is ver bonden. Standaardformulieren kunnen als regel direct worden afgeleverd, drukwerk vergt een lan gere levertijd, terwijl sommige artikelen een lange, soms zeer lange levertijd vragen. Bij het materiaal- beheer moet ook met deze factoren rekening wor den gehouden. In het artikel van de volgende maand zullen nog andere aspecten van het materiaalbeheer nader worden toegelicht. 400

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 46